Illustration: Arkitema Architects

’Svinestreg med forkerte mål på projektboliger’ – ministeren vil forlænge klagefrist

Efter flere sager, hvor private boligkøbere er blevet snydt med misvisende arealangivelser og realkreditlån med forhøjede bidragssatser, sender erhvervsministeren i dag et lovforslag i høring, som skal hæve forældelsesfristen for vildledende markedsføring fra to til fem år for blandt andet fast ejendom, boligkreditaftaler og abonnementer.

Hundredvis af private boligkøbere har oplevet, at drømmen om en ny og større lejlighed er brast, den dag de endelig kunne sætte nøglen i døren til deres nye bolig.

Der har været flere eksempler på projektboliger, som i salgsmaterialet og på tegningerne har stået opført som større, end boligen reelt har vist sig at være, når den er færdigopført. Men når den nye boligejer selv, efter flere års byggeri, har mulighed for at finde målebåndet frem, er sagen, ifølge markedsføringsloven, allerede forældet, og køber står tilbage med en lang næse, fremhæver erhvervsministeren.

Derfor vil regeringen hæve forældelsesfristen
Når sagen er forældet, kan Forbrugerombudsmanden ikke hjælpe med at føre sag. Derfor vil regeringen nu hæve forældelsesfristen for vildledende markedsføring fra to til fem år for blandt andet fast ejendom, fortæller erhvervsminister Simon Kollerup, Socialdemokratiet, som i dag sender det nye lovforslag i høring:

– For mig at se giver det ingen mening, at der gælder en forældelsesfrist på kun to år, når der er tale om projektsalg, hvor køberen kan risikere ikke at kunne bese lejligheden, før forældelsesfristen er overskredet. Som forbruger skal man jo have en reel mulighed for at vurdere, om et produkt lever op til det markedsførte, inden fristen er overskredet og sagen er forældet. Derfor hæver vi nu forældelsesfristen.

– Derudover synes jeg også, at det er en svinestreg, at man overhovedet har kunnet finde på at oplyse helt forkerte mål på de projektlejligheder, man har solgt. For de fleste danskere er boligkøb en meget stor og ofte meget dyr beslutning, og det er alfa og omega, at boligkøberne kan stole på de oplysninger, som fremgår af salgsmaterialet. Derfor er jeg glad for, at Dansk Ejendomsmæglerforening og Forbrugerrådet Tænk nu har udviklet en branchenorm, så reglerne for arealangivelser fremover er helt klare, siger erhvervsministeren.

Udover for køb af fast ejendom hæver lovforslaget forældelsesfristen for vildledende markedsføring fra to til fem år for boligkreditaftaler og abonnementer (eksempelvis mobilabonnementer), da en kortlæggelse af problemets omfang viste, at der også på disse to områder har været eksempler på sager, hvor en forældelsesfrist på to år har vist sig at være et problem.

Det drejer sig blandt andet om realkreditlån, som blev markedsført med udsagn om fast pris i hele lånets løbetid, men hvor bidragssatserne senere blev forhøjet. Og om mobilabonnementer markedsført med en fast pris ’for altid’, men hvor prisen alligevel blev forhøjet efter et par år, da forældelsesfristen var udløbet.

Læs også:





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder