mandag 02. december 2019 14:01
Black Friday sætter ny besøgsrekord i danske shoppingcentre
Black weekend, Black week og sågar Black November.
Black Friday har i den grad udviklet sig siden introduktionen på det danske marked, og der er ingen tegn på afmatning i kundernes interesse for den store udsalgsdag.
Årets Black Friday den 29. november satte igen ny rekord i det samlede besøgstal i de 17 shoppingcentre, som Deas administrerer og driver på vegne af Danske Shoppingcentre, der er et partnerselskab mellem ATP Ejendomme og Danica Pension.
Antallet af besøgende steg i år med 3 procent i forhold til Black Friday i 2018, og det forventes, at Black Friday igen ender på en klar førsteplads over shoppingcentrenes største besøgsdage i 2019.
Den store besøgsvækst på Black Friday 2019 ses jævnt over de 17 centre i porteføljen, både i øst og vest og på tværs af centrenes størrelser.
– Black Friday er en særdeles vigtig omsætningsdag i detailhandlen, som vi har stort fokus på at planlægge og klargøre. Vi oplever, at rigtig mange handlende foretrækker shoppingcentrene, der med deres store antal af butikker giver kunderne optimale forudsætninger for at få alle de gode tilbud samlet på et sted, siger afdelingsdirektør Finn Sture Madsen, Deas.
I modsætning til oprindelseslandet USA er Black Friday i Danmark ikke en fridag.
Fakta: Danske Shoppingcentre
- Selskabet Danske Shoppingcentre – et joint venture mellem ATP Ejendomme og Danica Pension – ejer 17 af Danmarks mest markante shoppingcentre, som er fordelt over hele landet med over 400.000 kvm og samlet mere end 1.100 butikslejemål
- I 2017 blev der omsat for næsten 10 milliarder kr. i de 17 shoppingcentre, som tæller Kolding Storcenter, Randers Storcenter, Herningcentret, Friis Shoppingcenter, City Vest, Amager Centret, City2, Copenhagen Designer Outlet, Frederiksberg Centret, Glostrup Shoppingcenter, Hvidovre C, Ishøj By Center, Lyngby Storcenter, Nørrebro Bycenter, Helsingør Bycenter, Slotsarkaderne og Vestsjællandscentret