Program
09:00
Kaffe og registrering
09:30
Velkommen
Kamilla Sevel, chefredaktør, Estate Media
09:35
Retail som investeringsmål
Retail kan være omdrejningspunktet, der løfter et helt byområde. Omvendt kan det også være en udviklingsopgave, der kræver mere end de sædvanlige core investeringer. Hvad er det vigtigste greb i dagens marked, og hvordan får man retail til at understøtte det øvrige bymiljø bedst muligt?
Rune Kock, partner, Nrep
09:55
Den økonomiske udvikling og forbruget
Forbrugertilliden har været svagt faldende, siden den toppede i 2014, og detailomsætningen er stagneret efter den ellers har været støt stigende. Er vi på vej mod yderligere fald eller hvordan er forventningerne til udviklingen i detailmarkedet?
Tore Stramer, cheføkonom, politik og analyse, Dansk Erhverv
10:15
Butiksejendomsmarkedet i Danmark
Omkring 800.000 butikskvadratmeter står tomme over hele landet, og andelen af tomme butikker har bidt sig fast på et niveau tre gange så højt som før finanskrisen. E-handel presser markedet, men hvordan påvirker det de fysiske butikker, hvad betyder det for efterspørgslen og lejepriserne, og hvilke regionale forskelle og muligheder ser vi i Danmark? Vi får en række kompetente bud på markedssituationen netop nu.
Ole Hammershøj, CEO & Founder, Copenhagen Retail
Mikkel Søby, Indehaver, Engel & Völkers Commercial Danmark
10:35
Samarbejde om den gode cityudvikling
Detailhandlen er udfordret på en lang række parametre. En af de ting, der er oppe til debat i øjeblikket er spørgsmålet om, hvem der egentlig har ansvaret for, at detaillivet bevarer sin tiltrækningskræft. Hvilke tiltag er nødvendige? Hvem skal betale? Og hvordan sikrer man optimale vilkår for den gode bymidte?
Claudia Mathiasen, advokat og partner, Winsløw Advokatfirma
11:25
Udfordringer og muligheder i butikscentrene
For blot få år siden var butikscentre højt på flere ejendomsinvestorers indkøbssedler. Men interessen er faldet i takt med, at udlejningen er blevet sværere og mærkevarebutikkernes krav mere specifikke, mens udbyderne vil sikre et flow af komplementerende butikker uden at gå på kompromis. Hvad er situationen i det danske centermarked?
Per Nyborg, adm. direktør, indehaver, ICP, Institut for Center-Planlægning
11:45
Den gode transformation
Mens der er store udfordringer flere steder i Danmark, er der andre, der med grundigt forarbejde og klare strategier formår at skabe gode investeringer i enkeltbutikker og shoppingcentre.
Kathrine Heiberg, adm. direktør, Reteam group
12:05
Udvikling af et butikscenter
Fisketorvet er et af de markante butikscentre, der i flere omgange er udbygget og blevet investeret i. Et indblik i overvejelser og investeringer for at fastholde kunder og udbygge positionen i Fisketorvet og kommende projekter..
Helle García Korndal, Head of Commercial Management Denmark, Unibail-Rodamco-Westfield
13:15
E-handelens omfang og udvikling og betydning for de fysiske butikker
E-handelen stormer frem, og fysiske butikker har svært ved at følge med udviklingen. Men hvordan ser det aktuelle billede ud? Hvordan kommer de virtuelle og fysiske butikker til at spille sammen? Hvordan kommer online-butikker og distributionscentraler til at spille sammen med traditionelle fysiske butikker?
Per Rasmussen, CEO og partner, E-Capacity
13:45
Bæredygtig omni-channel
Blue City har otte fysiske butikker i Danmark og en enkelt i Malmø. Firmaet, der er skabt af en række tidligere Blockbuster medarbejdere, sælger brugt elektronik ud fra et bæredygtighedsprincip om at mindske den såkaldte "e-waste". Blue City har de seneste to år fordoblet sin omsætning med en omni-channel strategi, hvor de fysiske butikker og online-handlen smelter sammen.
Søren Heilman, CEO, Blue City
14:10
Fra Riffelsyndikat til luksus-supermarked
Supermarkedskæden Meny har indrettet butik i Riffelsyndikatets gamle bygning i Nordhavn, en bygning som blev saboteret under krigen, da der blev fremstillet maskingeværer til den tyske besættelsesmagt. Nu huser den et flot og markant luksus-supermarked med shop-in-shop butikker fra Peter Beier chokolade og Lagkagehuset. Hvad skal man lægge vægt på i fremtidens detailbutik for at fastholde det købedygtige publikum?
Nikolaj Harving, projektchef, Cobe
14:35
Nordhavnens detailmanifest og udviklingen i praksis
Der er udarbejdet et decideret "detail-manifest" for butiksmiljøet i Nordhavn for at sikre sammenhængskraft og attraktivitet. Senest har BigBio åbnet en biograf i en bygning, der også kommer til at huse et LIDL-supermarked, og som den første flexbygning er på vej mod en DGNB guldcertificering. Netto og Meny fuldender supermarkedstrioen, mens kendte brands som Aarstiderne, Letz Sushi og Original Coffee nu er repræsenteret i området, ligesom de anerkendte restauranter The Silo og Sushi Anaba. Hvordan omsætter man de gode tanker til virkelighed, og hvilke forhindringer er de væsentligste, når detail skal drive og understøtte byudvikling?
Peter Bur Andersen, partner og creative directior, Briq Group
14:45
Rundvisning i Nordhavn
Peter Bur Andersen, partner og creative directior, Briq Group