Gamle drenge og unge løver

Hvornår har du sidst siddet sammen med unge og spurgt dem: Hvad skal du være, når du bliver stor eller hvad skal du læse? Og til din store overraskelse var svaret: Jeg vil gerne ind i ejendomsbranchen. Mit bud er aldrig.

Ejendomsbranchens tunge udregninger, årelange tilløbstider, langstrakte transaktioner og ikke mindst tætte netværk får sjældent unge til at synes, at det er den letteste tilgang til de mest attraktive jobs i verden.

Fast ejendom er lige præcis det, den lyder som. Fast – og i modsætning til hurtige, spændende, moderne brancher som IT eller mode. Samtidig mangler ejendomsbranchen en direkte vej til unges karriereveje. Der er ingen steder i Danmark, hvor man kan uddanne sig til at arbejde i ejendomsbranchen, som man kan i for eksempel Sverige, og der dannes derfor heller ikke et traditionelt branchefællesskab. Folk i ejendomsbranchen kommer typisk dertil fra mange forskellige veje og uddannelser.

Det er alt sammen med til, at der sjældent sættes fokus på, hvor attraktiv ejendomsbranchen kan være. Det kan være svært at se, hvor store muligheder, der er for at påvirke boliger og erhvervsliv, hvis man er med til at finde, skabe og udvikle de rette fysiske rammer for sine medborgere og for samfundet både når det gælder, hvordan vi skal bo og hvor vi skal arbejde, shoppe og leve vores liv.

Men ejendomsbranchen efterspørger og har brug for dygtige og innovative unge. De skal være med til at løfte branchen videre, skabe banebrydende nye og bæredygtige ejendomme eller bygge bro mellem internationale aktører og danske ejendomsinvestorer og ikke mindst starte nye virksomheder og arbejdspladser op i ejendomsbranchen.

Talenterne udgør et enormt potentiale for branchen for de er oftest exceptionelt dygtige, engagerede og flittige. Måske er de endt mere eller mindre tilfældigt i ejendomsbranchen – måske har det været helt bevidst. I begge tilfælde er de med til at udgøre et nyt vækstlag i ejendomsbranchen, og det fortjener at blive bragt frem i lyset.

Ikke kun fordi det kan inspirere andre, men også fordi der i fremtiden vil blive mangel på arbejdskraft – og det gælder også ejendomsbranchen. Derfor er der øget behov for at sætte fokus ikke kun på dem, man kalder de gamle drenge i ejendomsbranchen, “Old Boys Network”, men i allerhøjeste grad på de unge talenter.

Det er der flere grunde til:

– Ejendomsbranchen har brug for at blive synliggjort som en attraktiv branche at gøre karriere i. Det vil være med til at udvikle branchen, hvis dygtige unge talenter kan være med til at bidrage til udviklingen

– Ved at sætte fokus på unge talenter er man med til at inspirere andre til at gøre deres bedste. Det vil samtidig skabe opmærksom og være med til at tiltrække unge til branchen, som i flere forskellige segmenter som asset managers, administratorer, landinspektører og projektudviklere mv., mangler opmærksomhed i unges karrierevalg

Estate Media har kaldt det Ung i Ejendom – 35 under 35 forstået som 35 talenter under 35 år. Og vi opfordrer alle – virksomheder og enkeltpersoner i branchen – til at indstille mellem 1 og 5 kandidater til Talentlisten Ung i Ejendom. Ultimo november offentliggør vi talentlisten Ung i Ejendom 2020. Forhåbentlig har vi mange flere at vælge mellem og har fået branchen til at sætte fokus på at være Ung i Ejendom.

Læs også:





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder