Foto: Newsec

Boligminister om ekspertgruppens nye rapport om 5.2-renoveringer: Kan være en alt for lukrativ forretning

– Ekspertgruppens rapport er et sagligt og vigtigt bidrag til de politiske drøftelser, vi nu må i gang med, når det gælder Boligreguleringslovens paragraf 5, stk. 2.

Det siger boligminister Kaare Dybvad, Socialdemokratiet, i forbindelse med, at Transport- og Boligministeriet netop har offentliggjort rapporten fra den ekspertgruppe, der har undersøgt brugen af Boligreguleringslovens paragraf 5, stk. 2 og effekterne for huslejepriser i danske udlejningsboliger.

I februar blev den daværende regering (V, LA og K) og lejelovsforligets øvrige partier (S, RV, DF, SF og EL) enige om at nedsætte en ekspertgruppe, der skulle undersøge anvendelsen af Boligreguleringslovens paragraf 5, stk. 2.

Læs mere i Lynnedsat udvalg mellem branchen og ministeriet skal kulegrave især paragraf 5, stk. 2 (+)

81 procent højere husleje end omkostningsbestemte lejemål
Baggrunden var længere tids offentlig debat om udenlandske virksomheders opkøb af danske udlejningsejendomme og markante huslejestigninger som følge af paragraf 5, stk. 2-ordningen. En ordning, som giver mulighed for, at huslejen – efter en gennemgribende forbedring – fastsættes efter reglerne om det lejedes værdi i stedet for den omkostningsbestemte leje.

Transport- og Boligministeriet kan i dag offentliggøre ekspertgruppens 169 sider lange rapport, der har undersøgt omfanget og effekterne af Boligreguleringslovens paragraf 5, stk. 2-ordningen, og som kommer med anbefalinger til mulige ændringer af loven.

Undersøgelsen viser, at cirka 57.000 lejemål i Danmark i dag udlejes efter Boligreguleringslovens paragraf 5, stk. 2, og en af konklusionerne er, at de såkaldt gennemgribende forbedrede lejemål efter paragraf 5, stk. 2 har en husleje, der er 81 procent højere end de omkostningsbestemte lejemål.

’Kan være en alt for lukrativ forretning’
Rapporten peger også på, at der fortsat er cirka 74.600 udlejningsboliger på det danske udlejningsmarked, der har potentiale for gennemgribende forbedringer efter paragraf 5, stk. 2. Heraf er cirka 60 procent beliggende i en af de store bykommuner: København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg.

– Ekspertgruppens rapport viser, at det for udlejere, herunder udenlandske kapitalfonde, kan være en alt for lukrativ forretning at opkøbe danske udlejningsejendomme, som man kan få store afkast på. Til skade for lejerne og til skade for den sociale sammenhængskraft i vores store byer, hvor det bliver stadigt sværere for borgere med almindelige indkomster at finde en bolig, de kan betale for, siger boligministeren.

Han vil nu på baggrund af ekspertgruppens rapport og anbefalinger invitere Folketingets partier til forhandlinger om boligreguleringsloven. Allerede i aften har boligministeren inviteret lejelovsforligets partier til sættemøde i Transport- og Boligministeriet.

Boligreguleringslovens paragraf 5, stk. 2 gør det muligt at hæve huslejen, hvis man moderniserer et lejemål for minimum 258.000 kr., som er beløbsgrænsen i 2019.

Læs hele ekspertgruppens rapport om Boligreguleringslovens paragraf 5, stk. 2 her

Læs også Ejendomdanmark: DR misbruger tal om 5.2-renoveringer og mangler nuancer

Læs også LLO anklager Ejendomdanmark for at føre skræmmekampagne

Læs også Ny rapport: Regeringsindgreb kan koste pensionskunder 10 milliarder kr.

Læs også Frederiksberg-borgmester frygter indgreb over for 5.2-renoveringer

Læs også Ejendomdanmark og ABF: Andelsboliger falder markant i værdi ved politisk indgreb

Læs også Ugen i Ejendom: Skuffede følelser og vilde beregninger

Læs også Ejendomdanmark roser udvalg, der skal få fakta om moderniseringer frem





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder