Dansk Ejendomsmæglerforening: Vores medlemmer har ikke gjort noget forkert

Dansk Ejendomsmæglerforening, DE, kommentarer nu på forbrugerombudsmanden, som fredag oplyser, at hun vurderer, at ejendomsudvikleren NPV A/S og de to ejendomsmæglerfirmaer Niels Hald Amager A/S og Lone Bøegh Henriksen A/S, hvor førstnævnte dengang var Danbolig-mægler og sidstnævnte stadig er tilknyttet Home, har vildledt potentielle købere af projektlejligheder om lejlighedernes størrelser.

Det drejer sig om projektlejlighederne ’Kærholm’, Engholmene i København, som blev udbudt til salg i 2015.

Forbrugerombudsmanden har tidligere politianmeldt NPV, Niels Hald Amager og Lone Bøegh Henriksen for vildledende markedsføring. Kort efter politianmeldelsen gav NPV dog oplysninger til forbrugerombudsmanden, som viste, at forholdene netop var forældede – og derfor ikke kan straffes efter markedsføringsloven, som har en forældelsesfrist på to år.

Forbrugerombudsmanden har derfor trukket politianmeldelsen tilbage.

– Som udgangspunkt kan jeg ikke forholde mig til, om den pågældende forældelsesfrist er for kort, men det er naturligvis vigtigt, at forbrugere har mulighed for at klage over en ejendomsmægler. Jeg bemærker i den forbindelse, at forbrugerne fortsat har klagemulighed, hvilket også er sket, så der er ikke tale om, at forbrugerne står uden mulighed for at få klagesagen prøvet, idet forældelsesfristen i Disciplinærnævnet for ejendomsmæglere er fem år, og forældelsesfristen i klagenævnet for ejendomsformidling er 10 år, og de pågældende nævn er rette klageinstanser, når der er tale om klager over ejendomsmæglere, siger vicedirektør og advokat Anders Palmkvist, Dansk Ejendomsmæglerforening, som udtaler sig på vegne af Niels Hald Amager, Lone Bøegh Henriksen og resten af medlemmerne af brancheforeningen.

Har alene henvist til materiale udarbejdet af tredje mand
– Er du overrasket over sagen?

– Jeg er overrasket over, at forbrugerombudsmanden finder, at ejendomsmægleren har vildledt forbrugerne.

– Har jeres medlemmer gjort noget forkert ifølge Dansk Ejendomsmæglerforening?

– Nej. Vores medlemmer har udarbejdet og udleveret salgsopstilling og købsaftale med angivelse af BBR-arealer og tinglyste arealer helt i overensstemmelse med lovgivningen herom. Ejendomsmægleren har alene henvist til noget materiale udarbejdet af tredje mand, som forbrugerombudsmanden finder vildledende.

– Hvad er næste skridt i sagen?

– Fra DE’s side er vi i dialog med Forbrugerrådet Tænk om tiltag, der sikrer, at forbrugerne ikke fremadrettet misforstår salgsmaterialet, da vores medlemmer naturligvis ønsker, at kunderne er tilfredse, siger Anders Palmkvist.

Redaktionen har forsøgt at indhente en kommentar fra NPV.

Læs mere i Forbrugerombudsmanden: NPV, Niels Hald Amager og Lone Bøegh Henriksen har vildledt

Læs også Danbolig afbryder samarbejdet med Hald-koncernen

Læs også Hald-koncernen tager Danbolig-beslutning til efterretning





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder