Den nye bydel over banegraven i Aarhus skal være bilfri og have etageejendomme på op til 6 etager. Dog skal der enkelte steder være højere bygninger. Desuden skal der være ’masser af butikker’. Illustration: C.F. Møller Architects. banegrav
Den nye bydel over banegraven fra Bruuns Bro til Frederiks Bro i Aarhus skal være bilfri og have etageejendomme på op til 6 etager. Dog skal der enkelte steder være højere bygninger. Desuden skal der være ’masser af butikker’. Illustration: C.F. Møller Architects

Aarhus Byråd starter undersøgelse af ny bydel i centrum af centrum

Rutebilstationen skal flyttes, indretningen af Banegårdspladsen skal genovervejes og Aarhus Byråd har igangsat undersøgelser af mulighederne for at bygge by henover banegraven.

Inden planlægningen går i gang, skal en politisk funderet visionsproces være med til at bestemme hvilke visioner, værdier og tematikker, der skal ligge til grund for den overordnede helhedsplanlægning af området.

– Området omkring banegården er et trafikalt knudepunkt og er præget af ikoniske bygninger og arkitektur. Aarhus H fungerer på mange måder som en byport, og tusindvis af mennesker passerer gennem området hver dag. Derfor er det vigtigt for mig, at vi inden vi går i gang med at lægge konkrete planer, spørger de, der bruger området, hvad de drømmer om, at der skal ske, siger Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø.

Det er DSB Ejendomme og MT Højgaard, der ønsker at opføre en helt ny bydel på 110.000 kvm oven på banegraven midt i Aarhus.

Bydelen skal være bilfri og have etageejendomme på op til 6 etager. Dog skal der enkelte steder være højere bygninger. Desuden skal der være “masser af butikker”, fremgår det af C.F. Møller Architects’ forslag til overdækningen af banegraven.

En overdækning af banegraven har været diskuteret helt tilbage fra før udvidelsen af banegraven til dens nuværende form i 1924.

– Netop nu er der imidlertid en mulighed for, at en sådan overdækning potentielt kan realiseres som følge af Banedanmarks igangværende elektrificeringsprogram, hvor store dele af det danske jernbanenet skal elektrificeres – herunder en elektrificering af Aarhus H, der er vedtaget som en del af forligskredsens principielle beslutning om elektrificering af strækningen mellem Fredericia og Aarhus, siger underdirektør i DSB Ejendomme, Jes Transbøl.

Læs også: Bjarke Ingels-lejligheder i Aarhus tæt på udsolgt – indflytning udskudt til 2019

Læs også: Ny bydel i Aarhus – DSB fremlægger stor plan for overdækning af banegrav





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder