Ugen i Ejendom: Midt i en brydningstid – vindere og tabere i ugen der gik

– Butikscentre er ikke lige os. Vi vil hellere have high street, når det handler om detail. Sådan sagde PFA Ejendommes direktør Michael Bruhn torsdag på Ejendomsdagene, da jeg spurgte ham om PFA forventer at gå ind i butikscentre.

Men selvom PFA måske ikke er i køberfeltet, så må det forventes, at det er der mange andre, der er, når Rødovre Centrum nu er blevet sat til salg hos Colliers. Det er et af den type salg, som tidligere primært fandt vej til enten RED Cushman Wakefield eller Sadolin & Albæk, men som efter fusionen og Colliers køb af sidstnævnte giver mulighed for at få Colliers-navnet på til salg skiltet.

Der er adskillige internationale butikscenterinvestorer, der tidligere har meldt sig interesseret i at investere og ekspandere i Danmark. Det gælder for eksempel Fisketorvet-ejer Unibail-Rodamco og Strædet-ejer Citycon. Franske Klepierre, der i forvejen har Fields og Bruuns Galleri, kunne også være med i feltet foruden en lang række internationale investorer, som endnu ikke er i det danske marked.

Centret er spektakulært, fordi det er det eneste familieejede i Danmark, og da det er så stort, vil det heller ikke være usandsynligt, at nogle af de internationale investorer som er i landet, men ikke i butikscentre i Danmark, kunne købe det som en enkeltstående ejendom. Flere tilbygninger har øget værdien de seneste år, og centret er den seneste uge blevet tippet til at kunne indbringe op til 4-5 milliarder kr.

Om Danica og ATP Ejendomme, som i forvejen har butikscentre kunne forventes at byde ind, er nok mere tvivlsomt. Rødovre Centrum er som enkeltstående ejendom en meget stor “klump” i porteføljen, der sidste år blev opgjort til cirka 14 milliarder kr., og vil dermed ligge tungt på bøgerne for de to.

Noget helt andet er så, at offentliggørelsen af salget er vemodig. Adm. direktør Jesper Andreasen overtog direktørstolen i Rødovre Centrum i 1991 fra sin mor og blev dermed 3. generation i spidsen for centret, der er Danmarks eneste tilbageblevne familieejede. Han har i mellemtiden udvidet det adskillige gange og leveret 3-cifrede overskud til familien. Det har ligget i kortene udadtil, at en af de tre børn skulle tage over, og Jesper Andreasen har tidligere afvist planer om at sælge på trods af den store efterspørgsel fra internationale investorer. Men sådan bliver det altså så alligevel. Og hvis/når salget går igennem, ja så slutter en legende i dansk ejendoms- og butikscenterhistorie.

Læs også Ejerfamilie sætter Rødovre Centrum til salg

En anden stor nyhed i denne uge var nyheden om, at Deas overtager Nordea Ejendomme. Der er stor forskel på, hvordan de institutionelle investorer hidtil har drevet deres porteføljer. Om de har valgt selv at stå for forvaltningen eller har lagt den ud. ATP Ejendomme sidder for eksempel næsten 90 ansatte, mens PFA Ejendomme har 8 på trods af sammenlignelige porteføljer. Og der er vægtige grunde for begge dele. Men som med så meget andet i det danske ejendomsmarked, så går tendensen her i retning af internationale forhold, og i retning af, at kapitalforvaltere i højere grad fokuserer kun på netop kapitalforvaltningen.

Vi så det for nylig med Patrizia, der overlod administrationen til Cobblestone Property Management, og i denne uge kom så meddelelsen om, at Nordea Ejendomme, – der ellers har været en af de tydeligste eksponenter for at ville så meget som muligt in-house, – sælger hele sin forvaltningsdel til Deas. Det er flot gået af Henrik Dahl Jeppesen, som har siddet i direktionen for Deas siden 2003, men formår at udvikle selskabet aktivt ikke mindst siden han har fokuseret endnu skarpere på kerneydelsen administration, forvaltning og asset management og alt, hvad der følger med.

Læs også Deas køber ejendomsforvaltningsselskab med portefølje på 22 milliarder kr.

Hoteller har i mange år været sådan en lidt perifér del af ejendomsbranchen. Driften var svær helt at få hold på, og det afholdt mange professionelle investorer fra at investere i dem. Sådan er det ikke længere. Dermed bliver driften også i større grad en del af ejendomsbranchen, og i denne uge udvidede Cobblestone Property Management med at købe netop asset management delen af NHC, Nordic Hotel Consulting, som i stedet vil fokusere på netop kerneydelsen – rådgivning og transaktioner i hotelmarkedet.

Læs også Cobblestone overtager NHC Asset Management

Og så fik Sadolin & Albæk styr på den sidste del af salget til Colliers. Kirstine Sand, der netop sidste år gik ind i en satsning på at skabe en udlejningsafdeling i Sadolin & Albæk, følger ikke med over i Colliers, som i forvejen havde en række stærke udlejningsprofiler. Sadolin & Albæk satsningen på udlejningsmarkedet bliver i stedet lukket ned og alt lagt i Colliers regi, og Kirstine Sand vil finde andre fremtidsmuligheder.

Læs også Partner i Sadolin & Albæk udlejning stoppper (+)

Det var i denne uge ugen, hvor vi i Estate Media afholdt Ejendomsdagene for 7. gang. Det var en fornøjelse at se så mange engagerede deltagere – mere end 160 deltog i år. Og der var også overraskelser. Det afsluttende panel skulle for eksempel komme med bud på en række fremtidstrends, som deltagerne i salen skulle stemme om blev til virkelighed. Og her var det stærkt overraskende for panelet, at kun 60 procent af folk i salen forventede, at FNs 17 verdensmål bliver afgørende for ejendomsbranchens udvikling og prioriteringer. Til gengæld mente 90 procent for eksempel, at branchens forretningsmodeller vil blive udfordret af en ny datadrevet virkelighed.

– De bliver klogere, sagde panelet om de 40 procent, der ikke tror på, at verdensmålene kommer til at definere vores virkelighed og branche. Begrundelsen: Lige nu er bæredygtighed i ejendommene primært drevet af branchen selv, men når nye generationer kommer ind på boligmarkedet, så vil brugerne i højere grad kræve, at det produkt, de køber, forholder sig bæredygtigt til klodens fremtid. – Bare vent, lød budskabet fra investor Claus Hommelhoff og MT-Højgaard direktør John Sommer i selskab med Cobblestones Rasmus Juul-Nyholm og Kant Arkitekters Anders Bay Holm.

Læs også Mere end 160 deltog på Ejendomsdagene – se nogle af konklusionerne

Torsdag aften var det en stor fornøjelse, at vi i Estate Media kunne uddele Estate Media prisen til 5 profiler, som gør det forbilledligt i branchen i øjeblikket. Der var virkelig stærke bud i alle kategorier blandt de 5 nominerede, og det var et tæt løb.

Hvert år er der snak i krogene om, hvorvidt det var de rigtige, der vandt. Det ville være helt forkert at blande sig, for det er faktisk næsten 3.000, der har været inde at stemme, og der skal derfor mange hundrede stemmer til at vinde. Det oplever vi som uddelingens styrke, at branchen for alvor er med til at bestemme, hvem der fortjener at være et forbillede.

Profilerne på scenen kom “på magisk vis” til at afspejle de trends, der blev talt om på konferencen. Og sådan hænger det hele jo sammen: Basecamp vandt for et ungdomsboligbyggeri i Lyngby med flere indlagte funktioner til at understøtte fællesskabet end bare at stille en bolig til rådighed, DSB vandt for at have fået KB32 på Kalvebod Brygge sparket ud i markedet ved at tænke kreativt og anderledes, og årets forbillede blev et samarbejde fremfor en enkeltperson, nemlig det københavnske byggefællesskab TRUST, som alle venter spændt på om vitterligt kan bygge billigere, fordi parterne, bygherre, arkitekter og ingeniører, arbejder tæt sammen gennem 4 år.

Det blev svenske Balder, der vandt velkomstprisen, – et godt symbol på de mange svenske investorer i det danske marked -, og endelig så vandt start-up virksomheden Brickshare Årsprisen, der i år gik til en proptech virksomhed, og hvis du ikke kender dem, så tjek dem ud. De demokratiserer så at sige muligheden for at investere i ejendomme ved at stille en platform til rådighed for selv småinvestorer til at købe dele af lejligheder i det københavnske marked. Velkommen til fremtiden!

Læs også Her er vinderne af Estate Media prisen 2018

Det blev endnu en rigtig spændende uge i den danske ejendomsbranche. Stay tuned – vi er midt i en brydningstid!

Rigtig god weekend.





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder