Den nye bydel over banegraven i Aarhus skal være bilfri og have etageejendomme på op til 6 etager. Dog skal der enkelte steder være højere bygninger. Desuden skal der være ’masser af butikker’. Illustration: C.F. Møller Architects. banegrav
Den nye bydel over banegraven fra Bruuns Bro til Frederiks Bro i Aarhus skal være bilfri og have etageejendomme på op til 6 etager. Dog skal der enkelte steder være højere bygninger. Desuden skal der være ’masser af butikker’. Illustration: C.F. Møller Architects

Ny bydel i Aarhus – DSB fremlægger stor plan for overdækning af banegrav

Hvis projektet om en ny bydel oven på banegraven i Aarhus bliver til virkelighed, må det betegnes som et af de mest opsigtsvækkende udviklingsprojekter i den danske ejendoms- og byggebranche i flere år.

Således ønsker DSB Ejendomme og MT Højgaard at opføre en helt ny bydel på 110.000 kvm oven på banegraven midt i Aarhus.

Det skriver selskaberne i et brev til rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Bünyamin Simsek fra Venstre.

– Med denne henvendelse ønsker vi at orientere og inddrage Aarhus Kommune i de igangværende overvejelser om at virkeliggøre visionen om Banekvarteret med en overdækning af banegraven fra Bruuns Bro til Frederiks Bro, skriver DSB Ejendomme og MT Højgaard.

DSB Ejendomme og MT Højgaard, som har indgået projektaftale, ”inviterer kommunen til en konstruktiv dialog om rammerne for en ændring af banegraven samt en afdækning af mulighederne for et samarbejde om en fælles udvikling af den nye bydel”.

Bydelen skal være bilfri og have etageejendomme på op til 6 etager. Dog skal der enkelte steder være højere bygninger. Desuden skal der være “masser af butikker”, fremgår det af C.F. Møller Architects’ forslag til overdækningen af banegraven.

Læs også Bjarke Ingels-lejligheder i Aarhus tæt på udsolgt – indflytning udskudt til 2019

Har været diskuteret i 100 år
Brevet til rådmanden for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, som Estate Media er kommet i besiddelse af, er underskrevet af underdirektør i DSB Ejendomme, Jes Transbøl, og er dateret 2. marts 2018.

Illustration: C.F. Møller Architects

Underdirektøren fremhæver i brevet, at det ingen hemmelighed er, at en overdækning af banegraven har været diskuteret helt tilbage fra før udvidelsen af banegraven til dens nuværende form i 1924.

– Netop nu er der imidlertid en mulighed for, at en sådan overdækning potentielt kan realiseres som følge af Banedanmarks igangværende elektrificeringsprogram, hvor store dele af det danske jernbanenet skal elektrificeres – herunder en elektrificering af Aarhus H, der er vedtaget som en del af forligskredsens principielle beslutning om elektrificering af strækningen mellem Fredericia og Aarhus, skriver underdirektøren i DSB Ejendomme.

Læs også 3 lokationer er i spil til Hilton-brand i Aarhus

DSB: Økonomisk realiserbart
Af brevet fremgår det videre, at de forberedende arbejder for elektrificeringen, som omfatter en sænkning af sporene, planlægges foreløbig gennemført i 2021.

– Ved at realisere en overdækning af banegraven i sammenhæng med elektrificeringsarbejdet opstår der en enestående mulighed for at undgå væsentlige meromkostninger og for første gang i historien om banegraven at stå med et projekt, som er både visionært for byen og økonomisk realiserbart, skriver Jes Transbøl.

DSB Ejendomme har som nævnt indgået en aftale med MT Højgaard om projektet, og MT Højgaard har i samarbejde med C.F. Møller Architects lavet et forslag til en overdækning af banegraven mellem Bruuns Bro og Frederiks Bro.

Læs også Bonava køber DSB-areal i Charlottenlund og vil bygge 100 boliger

Læs også A. Enggaard og PKA opfører ny bydel på 57.000 kvm i Aarhus





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder