Siden Østerport blev bygget i 1897, er dens betydning og antal af passagerer vokset konstant. Inden istandsættelsen havde stationen 27.000 daglige brugere. Når den nye nabo, Metrocityringen, åbner og er helt oppe at køre, forventer DSB, at 50.000 passagerer vil passere gennem stationen dagligt. Foto: DSB

Østerport Station genåbnet efter to års renovering

Nyt skifertag. Reetablering af træværk, som det var oprindeligt. Farvearkæologer, der har sikret, at farverne står som i 1897. Nyt terrazzogulv. Ny belysning. Og bredere adgangsveje.

Torsdag genåbnede DSB Østerport Station i København efter mere end to års omfattende renoveringsarbejde.

– Jeg ser frem til, at DSB igen kan tage imod kunder på Østerport Station. I mere end to år har vi arbejdet på at restaurere og modernisere hele den fredede station fra gulv til kvist og føre den up to date. Vi står klar med en historisk station, der er renoveret i respekt for fortiden, men samtidig tager højde for de krav, der er til moderne jernbanedrift. Den er blevet gjort lysere, mere tilgængelig med bredere adgangsveje og flere muligheder for at forsyne sig med mad og drikkevarer, siger adm. direktør Flemming Jensen, DSB.

Østerport Station
Østerport Station. Foto: DSB

Ved åbningen deltog blandt andre transportminister Benny Engelbrecht, Socialdemokratiet, og adm. direktør Dariush Rezai, Sweco Danmark.

Det er 122 år siden, at den danske jernbanearkitekt Heinrich Wenck byggede Østerport Station. Stationen skulle kun have været midlertidig, men her langt over 100 år senere er stationen ført tilbage til det oprindelige udtryk.

– Når Cityringen åbner, vil den københavnske Metro ifølge forudsigelserne totalt set skaffe flere passagerer til den kollektive trafik i Hovedstadsområdet, og set i det lys vil DSB sammen med Metroen kunne bidrage til, at der kommer mindre trængsel på de københavnske gader og indfaldsveje. Det er der brug for. Med flere rejsende københavnere, udenbys pendlere og turister kan vi på denne måde sætte et positivt aftryk på klimaregnskabet, siger Flemming Jensen.

Sweco Danmark har været totalrådgiver, mens Aarsleff Rail har været hovedentreprenør på projektet.

  • Det er blandt andet blevet lavet på Østerport Station:
  • Nyt skifertag
  • Nyt terrazzogulv
  • Reetablering af træværk, som det var oprindeligt
  • Nutidens trafikinformation er indpasset i bygningen
  • Opbygning af vægge efter den gamle metode med træ, strå og puds
  • Farvearkæologi har sikret, at det er de originale farver, der er blevet malet med
  • Indretning af butikker, der opfylder de behov, som kunder i dag har ved en togrejse
  • Al teknik og installationer er udskiftet og gemt af vejen, så bygningens fysiske rammer næsten står som oprindeligt
  • DSB’s tunnel under stationsbygningen er totalt istandsat

Læs også Konsortium vil bygge 110.000 kvm over banegraven i Aarhus

Læs også DSB Ejendomsudvikling henter Jens Nyhus ind til bestyrelsen (+)

Læs også DSB’s første projekt som ejendomsudvikler bliver 25.000 kvm i København (+)

Læs også DSB og Freja klar til jordsalg og udvikling af ny stor bydel i København

Læs også Folketinget giver DSB lov til at være ejendomsudvikler





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder