Kamilla Sevel.
Chefredaktør Kamilla Sevel.

Farvel til røg og støj

Til efteråret forventes regeringen at fremsætte et lovforslag, der betyder, at kommunerne kan sige nej tak til til benzin- og dieselbiler i de danske byer.

I Aarhus og København ser borgmestrene allerede nu frem til det. Aarhus har endda lige inkluderet det i den helt nye grønne mobilitetsplan.

Det har allerede fået flere i ejendomsbranchen til at gå i marken og påpege, at det er en dårlig ide. Bekymringen går på, hvordan man så kommer ind til både boliger og kontorer, når man ikke må køre i sine benzin- og dieselbiler, og om det kan betyde noget for ønsket om at ligge i midtbyen.

Vi har altså et værktøj, der kan give nogle markante positive effekter for miljøet i bymidterne, og nogle mere usikre og ikke evidensbaserede forestillinger om, hvad det kan få af konsekvenser for, hvor en virksomhed lokaliserer sig.

Det er i forvejen ikke nemt at arbejde eller besørge andre ærinder i byen, hvis man ikke kommer med offentlig transport. Man skal acceptere galopperende parkeringspriser og typisk noget, der ligner en fordobling af rejsetiderne i myldretiden. Men alligevel søger både beboere og erhvervsliv mod byerne. For bylivet trækker, og der skal meget til for, at man fravælger det.

I London er forureningen faldet med 22 procent siden, der blev indført en lavemissionszone. I Madrid giver det bøder på 1.500 kr. at køre ind i bymidten i en benzin- eller dieselbil, og i Paris må man ikke køre ind i dieselbiler mellem 8 og 20 på hverdage.

Problemerne er måske mindre i København og Aarhus af den grund, at vi bor i et land med mindre storbyer og deraf mindre forurening. Men derfor skal vi alligevel optimere indenfor de muligheder, vi har.

Der er ikke nogen tvivl om, at den meget skarpe indførelse af nulemissionszoner i nogle byer i Europa, har været drastiske. Men her er udspillet fra Aarhus helt anderledes moderat. Det tager faktisk ikke så hårdt fat, men forsøger sig forsigtigt frem, og det kommer vi til at kunne få gode erfaringer af over hele Danmark.

I Aarhus forventes zonen nemlig at blive etableret inden for allégaderne, men det vil stadig være muligt at komme ind til centrale parkeringshuse, uanset om man kører el- eller fossilbil. Derudover vil beboere og erhverv inden for zonen samt bilister med handicaplicens være undtaget. Der er altså stadig mange muligheder for at komme ind til Salling eller Pustervig, og mit bud vil være, at byens brugere hurtigt omstiller sig og finder ud af det.

Dermed bliver det muligt for de fleste at indrette sig på trods af indførelsen af en zone. Og hvis det er helt uoverkommeligt, så er der jo den mulighed, at man kan købe en elbil og dermed bidrage til den grønne omstilling på flere niveauer.

Lovforslaget ventes at blive fremsat i efteråret.





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder