Søren Nielsen. Foto: Estaid.

Ordet er dit: Ejendomsbranchen skal blive bedre til at samarbejde

Af Søren Nielsen, CEO & Co-founder i Estaid

Tag et kig rundt i ejendomsbranchen. Der er netværk, ERFA-grupper og generelt masser af velvilje til at hjælpe hinanden. Der findes masser af data, og masser af indsigter. Men der efterspørges stadig bedre værktøjer og større indsigt.

Årets “Danish PropTech Report viser, at 31 procent af virksomhederne i ejendomsbranchen har samarbejdet med en PropTech-startup i 2022. Året før var det 18 procent. Og det er en god udvikling. Men 31 procent? Det kan – og skal – vi gøre bedre, hvis vi skal opnå det fulde potentiale af vores data og digitale værktøjer.

Der er et enormt potentiale for at aktivere alle de interessante datapunkter, som lige nu “flyder” rundt på servere i lukkede systemer.

Nogle systemer genererer indsigt gennem deres forbrug, andre er koblet på hardware, der kan fortælle om bygningers forbrug eller lejernes adfærd. Men det, de har til fælles, er interessante datapunkter, som kan være afgørende for at vurdere, om en investering giver mening eller ej.

Men som branche bruger vi slet ikke vores data og systemer smart nok. Endnu.

Vi er bange for at træde hinanden over tæerne, og det skal vi holde op med. Resultatet er, at data og indsigter fortsat vil flyde rundt i lukkede systemer, og det gavner ingen.

Udvikling af branchen kræver, at vi står sammen. Du kan ikke være ekspert i alting. Nogle er gode til det ene, og andre til det andet. Men hvis ambitionen er at være god til det hele, så bliver vi bare middelmådige til det hele.

Og dét er en kæmpe udfordring for alle i branchen.

Det skaber utydelige produkter, som overlapper i kundesegmenter og value propositions uden, at det er nødvendigt. Hvis branchen i stedet fokuserer på, hvordan vi i fællesskab kan skabe det bedste økosystem, så ville hvert enkelt produkt stå tydeligere.

Fælles løsninger er billigere og mere effektivt
Etablerede ejendomsselskaber sidder med en stor sult på at arbejde mere datadrevet. Der skabes nye måde at arbejde på, ligesom mange arbejder benhårdt med deres datafundament.

Trenden spreder sig voldsomt i ejendomsbranchen, og det er en nødvendighed, at man arbejder datadrevet. Men udfordringen bliver igen, at man ikke samarbejder.

Det kan lyde mærkeligt, for hvorfor samarbejde med sine konkurrenter? Det er klart, at sidder du på en konkurrencefordel, så holder du kortene tæt, men i dette tilfælde handler det om indsigt i markedet. Indsigt som alligevel hentes fra de samme steder.

Det betyder altså, at der investeres store summer i skræddersyede Business Intelligence-løsninger og -medarbejdere, som kan skabe det helt rigtige datafundament. Men datafundamentet er med rimelig sandsynlighed 95 procent det samme som konkurrentens.

Jeg siger ikke, at investeringen er forkert, for jeg er om nogen begejstret for det nye, store fokus på data i ejendomsbranchen. Men når 95 procent af datafundamentet ikke er parametre, der skaber en konkurrencefordel, er pengene så bedst givet ud her?

Jeg tror det ikke.

Jeg tror på, at vi skal samarbejde på tværs af branchen og skabe fælles digitale løsninger. Det er billigere, mere effektivt, og det skaber det rigtige fundament for benchmarks, som hele branchen efterspørger.

Søren Nielsen har en kandidat fra IT-universitet i 2013. Han har siden arbejdet som udvikler og rådgiver og i 2020 stiftede han dataplatformen Estaid med et mål om at gøre ejendomsbranchen mere transparent. 

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Konferencer & seminarer

Læs mere

Seneste nyt

Populære nyheder