fredag 19. august 2022 22:55
Er der en arkitekt til stede, når vi bygger logistik?
Tirsdag var jeg så heldig at være moderator på en udsolgt konference om investeringer i lager og logistik. Det var 60 begejstrede aktører fra branchen, der var samlet for at høre om fremtidens krav til logistikejendomme og om, hvorvidt det stadig er en god ide at investere i logistikejendomme i 2023.
Til det sidste blev det et rungende ja.
Danmark har alle fordelene. Højt afkast, forventeligt fortsat udbygning af infrastrukturen og velplanlagte, velfungerende transporthubs som for eksempel Taulov og Køge. Så der er basis for fortsat vækst.
Der var da også en indlægsholder, der scorede forudsigelig opbakning på at sige, at man kun kan blive glad som aktør i segmentet, når man ser, hvordan nye byggerier skyder op langs motorvejene, men også dristede sig til at sige, at der til gengæld nok ikke havde været så mange arkitekter involveret og endnu færre, der slår sig på brystet og stolt siger ’Se, den har jeg tegnet’.
I øjeblikket skyder der grå betonklodser op langs motorvejene i det meste af det indre Jylland. Det er på mange måder rigtig godt og et symbol på vækst og fremgang og især en omstilling til onlinehandel, der kræver lagerplads nye steder og på nye måder. Moderne lagerførelse stiller så igen mange krav til en logistikejendom, og den nemmeste løsning for at honorere dem er at bygge firkantede kasser.
Interessen for at investere i et givet område overbeviser naturligt nok ofte byrådsmedlemmer, der har en tendens til at blive vældig begejstret, når der er nogen, der gerne vil bygge i deres kommune. Men hvis vi ikke vil have plastret det danske landskab til med næsten ens grå kasser langs de vigtigste og mest benyttede hovedveje i Danmark som især E45, så er det på tide nu at begynde at tænke mere kreativt og stille krav til byggerierne.
Afkastet er fortsat højere på logistikejendomme end på andre segmenter, og det skyldes primært, at der historisk også har været højere risiko, fordi det kan være sværere at genudleje. Men med et fortsat aktivt marked med efterspørgsel på nye logistikejendomme, så er det også på tide, at der bliver tænkt over ikke bare at tiltrække ejendommene, men også stille krav til, hvad de bidrager med i naturen og/eller det bebyggede område udover arbejdspladser. Uden at kræve gennemdesignede løsninger, der vil fordyre ejendommene markant, så må der være nogle, der kan skabe logistikejendomme, der ikke kun virker for ejere og lejere, men også det omgivende miljø.
Er der en arkitekt til stede? For der er brug for ham eller hende i logistiksegmentet.
Læs også Redaktørens Blog Knockout til ejendomsbranchen om valgflæsk og lejeekspropriation