onsdag 31. marts 2021 08:48
Middelfart vil lave ‘Tesla-bydel’ til værdi af mindst en halv milliard
Sidste år blev en nyhed om en ny bydel i Middelfart Kommune den næstmest læste nyhed på Estate Media. Artiklen handler om en ny offgrid tinyhouse-bydel, som er ved at blive en realitet. Nu vil Middelfart Kommune lave en anden, ny bæredygtig bydel, som skal opnå bæredygtighed på en anden måde.
Bydelen har ikke officielt fået et navn endnu, så den bliver kaldt ‘Tesla-bydelen’. Her skal teknologi spille en stor rolle i det bæredygtige liv. Og det bliver ikke billige boliger.
– Vi har mange tilflyttere til kommunen, så vi har brug for forskellige former for boliger. Vi synes, at den bedste by er den, hvor befolkningssammensætningen er mangfoldig, siger teknisk direktør i Middelfart Kommune, Thorbjørn Sørensen, til Estate Pluss.
Kommunen er en af dem, som er længst fremme med bæredygtige metoder i byggeriet. De har energirenoveret 100 offentlige bygninger, hvilket kulminerede med certificeringen DGNB Platin til Middelfarts rådhus, som Thorbjørn Sørensen mener stadig er den mest bæredygtige, offentlige bygning i Danmark.
Ikke kun DGNB-certificering
Senest er kommunen endt i et offentligt skænderi med en fremtrædende arkitekt om, hvilken ordning der er den bedste til at opnå bæredygtighed i byggeriet. Middelfart Kommune vil ikke længere bruge DGNB-certificeringen til alle nye bygninger. For mindre byggerier vil kommunen satse på den frivillige bæredygtighedsklasse i et forsøg på at være den grønneste kommune af alle.
Men nu vil Middelfart også selv sætte standarder for, hvor bæredygtigt nyt byggeri skal være. Det må man ellers ikke umiddelbart, når der udbydes nye boligområder, men her har man fundet en måde at få lov til at bestemme på.
– Med den planlov, vi har nu, er det svært med krav til bygninger. De skal kun overholde bygningsreglementet, men ikke forholde sig klimakritisk til byggematerialerne. Nu har vi så besluttet, at vi selv vil udvikle planerne for, hvad der bliver bygget på vores egne grunde. Så kan vi eksempelvis sige, at der skal bygges med træ, eller at vi gerne vil have en bestemt form for opvarmning, siger Thorbjørn Sørensen.
Investeringssum
Når kommunerne laver udbud, konkurrerer virksomhederne på en række parametre. Der kan i udbuddet skrues op og ned for, hvor meget vægt der lægges på de enkelte parametre. Det kan med ‘Tesla-bydelen’ ende med, at man sætter en fast pris, og så kan byggebranchens aktører byde ind med, hvor klimamæssigt bæredygtigt, de kan bygge projektet for den pris.
Den pris bliver den beskedne sum af cirka 30 millioner kr., men selve projektet kommer formentlig til at have en værdi over en halv milliard kr.
På de 11 ha, som er reserveret ‘Tesla-bydelen’, er det tanken, at der skal blive plads til 220 boliger, hvor både bygningernes materialer og drift sætter så lidt aftryk på klimaet som muligt. Området skal desuden give plads til så meget biodiversitet som muligt, ligesom selvforsyning af frugt og bær m.m. er med i idéudviklingen.
– Vi sigter efter, at det bliver et internationalt fyrtårnsprojekt. Derfor regner vi også med at der vil være mange interesserede aktører i byggebranchen, som kan se projektet som et udstillingsvindue, siger Thorbjørn Sørensen.