- Danskerne er på få gået fra en gedigen madpakkekultur til at prioritere en oplevelse af, at de har været ude at spise frokost, siger arkitekt og partner Mia Scheel, Zeso Architects, der blandt har designet ”lounge and dining” for Menzies i Danmark og Sverige

Kantinen bliver virksomhedens epicenter

For hver anden medarbejder i Danmark er det meget vigtigt, at kantinen har en hyggelig og god atmosfære. Alligevel er mange kantiner i Danmark indrettet med lange hvide borde, servietholdere med 4 spyd til at holde servietterne fra Staples og hårde lofter, der reflekterer stolenes skraben henad gulvet.

Det udfordrer også leverandørerne, der for fleres vedkommende har set, at medarbejdernes krav ændrer sig. Drift af kantiner har fået en helt anden betydning i takt med, at kantinen ikke bare er et spørgsmål om at få stillet sulten, men er blevet et af de aktiver, der kan være med til at fastholde medarbejdere.

I dag er der en række Facility Management-udbydere, der også tilbyder kantinedrift.

Men fra, at mange udbydere i FM-branchen for nogle år siden i høj grad fokuserede på at kunne levere så mange ydelser som muligt, når de alligevel var på matriklen, så er der nu flere, der har specialiseret sig i en enkelt service – som for eksempel kantinedrift. Det gælder for eksempel Danmarks største single-service-kantineudbyder, Fazer Food Services, der driver 170 kantiner i Danmark og den næststørste udbyder Meyers Kantiner.

De senere år er der løsnet mere og mere op til fordel for individuelt tilpassede løsninger – nogle outsourcer kantinen som helhed, men der er også mange andre modeller for den måde, kantineleverandører og virksomheder samarbejder på.

– Vi mærker, at kunderne i stigende grad går væk fra FM-løsninger og i stedet ønsker specialiserede aktører i markedet og dermed skræddersyede løsninger. Det er heller ikke nok med frokost klokken 12. Vores spisemønstre ændrer sig – vi spiser oftere på farten, og når vi har lyst. Det stiller krav til os som madaktør, og det er sundt at blive udfordret på den måde. Det er sådan, vores 24/7-koncept er blevet til. Det handler om at forudse og tilgodese gæsternes ønsker og behov fremfor et snævert fokus, siger kommerciel direktør Lene Lykke Hvoslef, Fazer Food Services Danmark.

Det nye Estate Magasin sætter fokus på Facility Management.

Læs hele artiklen i Estate Magasin nr. 1/2019, som udkommer i denne uge, og som du kan læse online her (artiklen begynder på side 36)





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder