onsdag 23. januar 2019 11:41
Regeringen vil investere 2,5 milliarder kr. i Københavns Lufthavn-projekter
Regeringen vil investere 2,5 milliarder kr. i Københavns Lufthavn, fordi lufthavnens togstation og Øresundsbanen over Amager længe har haft kapacitetsudfordringer. Stationen risikerer derfor at være en hindring for lufthavnens vækst, ligesom den kan blive en flaskehals, når togtrafikken fra Sverige ventes at stige i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsens åbning.
Derfor vil regeringen som led i sit nye hovedstadsudspil investere i en udvidelse af Københavns Lufthavn Kastrup Station, så perronkapaciteten fordobles.
Det vil – ifølge regeringen – gøre det muligt at håndtere den forventede vækst i person- og godstogstrafikken. Konkret indebærer projektet, at der anlægges en ny station parallelt med den gamle med to nye overdækkede perroner. De nye perroner skal etableres ved de nuværende godsspor 11 og 12, som ligger under metrostationen.
Også nye parkeringshuse
Planen er samtidigt at etablere nye parkeringshuse med over 2.000 parkeringspladser i lufthavnen i tilknytning til stationen. De foreløbige beregninger fra Sund & Bælt viser, at indtægterne fra udlicitering af driften af parkeringshusene vil kunne finansiere hele stationsprojektet.
– Københavns Lufthavn er i stor vækst, og lufthavnen har en ambition om at være den førende internationale lufthavn i Norden med over 40 millioner passagerer årligt. Det er afgørende for væksten, at den omkringliggende infrastruktur understøtter lufthavnen, siger transport-, bygnings- og boligminister, Ole Birk Olesen (LA).
Tidsplanen for projektet er, at der fra 2019 til 2021 skal gennemføres en detaljeret projektering, herunder gennemføres miljøvurdering. I perioden 2020-2022 skal projektet i udbud og myndighedsbehandles. Projektet vil herefter kunne udføres i årene 2022-2025.
Fakta:
Sund & Bælt Holding vurderer, at en samlet stationsløsning inklusive parkeringshuse kan etableres for cirka 2,5 milliarder kr. (inklusive 50 procent korrektionsreserve).
Det er selskabets vurdering, at anlægsinvesteringen kan tilbagebetales via indtægter fra udlicitering af driften af parkeringshusene til en operatør. Ved en belægningsprocent på 95 procent i parkeringshusene vurderes projektet at kunne tilbagebetales i løbet af 26 år, mens tilbagebetalingstiden vil være op til 38 år med en belægningsprocent på 75 procent.
Læs også DHL bygger nyt fragtcenter i Københavns Lufthavn til 1 milliard kr.
Læs også Nordmænd køber Skanska-hotelbyggeri ved Københavns Lufthavn for 670 millioner kr. (+)
Læs også Kapitalfond køber 28.000 kvm logistikejendom tæt på Kastrup Lufthavn
Læs også Københavns Lufthavn bejler til Amazon med ny business-park
Læs også Københavns Lufthavn søger investorer til 170.000 kvm stort område