Sådan kan den ny ø og bydel Lynetteholmen komme til at se ud. llustration: Regeringen

København skal have en ny ø med plads til 35.000 beboere

På et pressemøde fredag formiddag har regeringen og Københavns Kommune fremlagt en omfattende plan for byggeri af 20.000 boliger. Boligerne skal bygges på en ny ø ved Refshaleøen med det foreløbige navn ”Lynetteholmen”.

Lynetteholmen skal forbinde Nordhavn med Refshaleøen. Illustration: Regeringen

Ifølge statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) kommer projektet til at koste omkring 20 milliarder kr.

– Det bliver en ø med plads til 35.000 beboere med tilsvarende arbejdspladser, siger statsministeren, som forklarer, at projektet finansierer sig selv gennem grundsalg og betaling for brug af havnetunnelen.

Samtidig skal byggeriet af Lynetteholmen skaffe penge til mere metrobyggeri og være med til at finansiere en havnetunnel til biler under havnen, som skal være en del af Københavns kommende ringvej.

På pressemødet var statsministeren flankeret af overborgmester Frank Jensen (S), Københavns Kommune.

– Lynetteholmen bliver på én gang noget helt nyt og noget meget velkendt. Det bliver en rigtig københavnsk bydel med strand, grønne områder og en stor andel almene boliger, så der også kan bo mennesker med ganske almindelige indkomster. Lynetteholmen er en fremtidssikring af København og vores måde at leve sammen på, siger Frank Jensen.

Skal give plads til 50.000 nye beboere
Regeringen og Københavns Kommune har underskrevet en principaftale om at anlægge Lynetteholmen, der skal forbinde Nordhavn med Refshaleøen og på sigt give plads til knap 50.000 nye københavnere, heraf cirka 35.000 alene på Lynetteholmen.

Foreløbig visualisering af Lynetteholmen. Illustration: Regeringen

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA), som også deltog på pressemødet i Statsministeriets spejlsal sammen med erhvervsminister Rasmus Jarlov (K), ser flere fordele:

– Det er en historisk dag i dag, hvor vi leverer et væsentligt bidrag til at fremtidssikre et udbud af boliger, der kan matche efterspørgslen. For selvom der er bygget meget i hovedstaden i de senere år, er der ikke bygget nok, og det har presset boligpriserne kraftigt i vejret. Samtidig vil projektet kunne give en forbedring af mobiliteten for hele hovedstadsområdet, fordi ejendomsudviklingen kan bidrage økonomisk til etableringen af en Østlig Ringvej.

Regeringen har igangsat et tværministerielt arbejde om hovedstadsområdets udvikling frem mod 2030. Lynetteholmen og Østlig Ringvej er projekter, som har indgået i arbejdet.

Byggestart kan være i 2035
Udover at tilføre boliger og arbejdspladser til København vil den nye bydel være en klimasikring af byen. Den vil fungere som en dæmning fra Kronløbet ved Nordhavn og ned til Refshaleøen.

Illustration: Regeringen

Dermed vil Lynetteholmen sikre København mod stormflod som følge af havvandsstigninger og mere voldsomt vejr, så man undgår at skulle afskærme udsigt og adgang til vandet i Københavns inderhavn med høje kajanlæg.

Forundersøgelsen af en Østlig Ringvej er ifølge regeringen og Københavns Kommune godt i gang, mens forundersøgelsen af metro til området igangsættes med aftalen. Byggeriet på Lynetteholmen vurderes at kunne starte i omkring år 2035, og bydelen ventes fuldt udbygget og beboet omkring 2070.

Læs mere i Ejendomsdirektør i PFA: Enormt visionært projekt med 20.000 boliger

Læs også Byggesocietetet: ”Lynetteholmen”-plan er rettidig omhu på højeste niveau





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder