Reglerne for etablering af lysreklamer skærpes, lyder det fra teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL). Foto: Københavns Kommune.

Borgmester vil gøre stilladsreklamer forbudt på ikoniske steder

Alt for mange steder i København sættes der reklamer op på stilladser uden kommunens tilladelse. Det skal der sættes en stopper for. Derfor skal reglerne for ophæng af reklamebannere på stilladser strammes. Sådan lyder det fra teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL).

På kulturhistoriske pladser og strækninger som for eksempel Gråbrødre Torv, Kongens Nytorv, Slotsholmen, Amagertorv, Højbro Plads, Gammeltorv og i Nyhavn skal stilladsreklamer være helt forbudt.

– Vi forsøgte at lave nogle nye regler sidste år, men byen er stadigvæk plastret til med kæmpe reklamebannere, så vi er nødt til at gøre mere. Jeg håber, at de nye retningslinjer og det øgede tilsyn kan føre til, at vi kan få styr på det her område, så de bannere, der bliver hængt op, rent faktisk har fået tilladelse, og omfanget bliver mere begrænset, siger Line Barfod i en pressemeddelelse.

Gebyr på reklamer
Derudover skal det nuværende krav til hvor meget reklamerne må fylde af stilladset erstattes med vejledende maksimumstørrelser for reklamer i forskellige byrum. Det betyder, at reklamerne i nogle dele af byen skal være mindre end i andre. Fremover skal der også lægges et gebyr på ophængning af reklamer, så det fremover kommer til at koste cirka 6 kroner pr. dag pr. kvm. Altså kommer en stilladsreklame på 200 kvm til at koste 1200 kr. pr. dag. Et helt rimeligt tiltag, lyder det fra Line Barfod:

– Lige nu er vores byrum det vilde vesten. Grunden til, at så mange ønsker at hænge bannere op på stilladserne er jo, at det er en rigtig god forretning. Jeg synes kun, det er rimeligt, at kommunen tager et gebyr, så vi får flere muskler til at sikre, at de regler, der gælder på området, også bliver overholdt, siger hun.

Politikerne i Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til de nye retningslinjer på et møde 27. maj.

Et par dage efter Børsen brændte 16. april kom det frem, at den store reklame for sikkerhedsskoene Airtox, der hang på den ene langside af stilladset på Børsen, var ulovligt ophængt af et mediebureau, skrev Ekstra Bladet på baggrund af et skriftligt svar fra Københavns Kommunes Miljø- og Teknikforvaltning.

 

 

 





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder