Søren Nielsen. Foto: Estaid.

Ordet er dit: Det kan ejendomsbranchen lære af startups

Af Søren Nielsen, adm. direktør og medstifter af Estaid

I ejendomsbranchen er vi nødt til at skabe en arbejdskultur, hvor vi ikke er bange for at gøre tingene anderledes. Vigtigst af alt skal vi ændre os, hvis vi vil skabe positiv forandring i en digitalt umoden branche.

Jeg ser heldigvis allerede masser af nytænkning og justeringer af kulturelle rammer, hvor medarbejdere sættes fri, processer understøttes digitalt, og forretningen drejes mod nye muligheder. Og det er vigtigt.

Medarbejdere skal både turde at blive belønnet for deres succeser – men også at stå ved deres fejl. Og lederne skal give plads til fejl. For uden fejl, kommer der sjældent store succeser. Når det gælder innovation og digital transformation, så følger der altid en øget risiko med. Det hænger helt naturligt sammen.

Hvis der reelt er et ønske om digial transformation i ejendomsbranchen, så kræver det også, at man tør gå hele vejen. Og netop her kan ejendomsbranchen lære af startups. Virksomheder, der satser alt på lige præcis den omstilling, de tror på.

Det handler selvfølgelig ikke om at revolutionere din underwriting, dine budgetter eller dine afkastkrav. Du skal stadig drive den sunde forretning med al den erfaring, som du har taget med dig gennem dit liv.

Nej, det handler om at turde at tage chancer. Det handler om at turde at fejle og at mislykkes.

Det er i virkeligheden den modsatte øvelse af, hvad ejendomsinvesteringer går ud på – og netop derfor kræver det en stor omstilling. For hvis man skal minimere risici i sin digitale transformation, så skal man eksperimentere og benytte sig af hurtige feedback loops.

Jeg har arbejdet med lignende brancher, heriblandt Forsvaret, flyindustrien og advokatbranchen. Alle tre brancher, der bygger på devisen om, at det man gjorde i går, sikkert også virker i morgen.

Med markedets udvikling er det dog langt fra sikkert, at det man gjorde i går, også virker i morgen. De virksomheder, der ikke formår at tænke teknologi og digital transformation, er også de virksomheder, der kommer til at halte bagefter.

Det er ikke nok at købe adgang til data eller markedsindsigter. Det kræver en forståelse af, hvordan branchen udvikler sig, og hvor jeres fremtidige plads er. Præcis som når en startup laver et pitch til, hvordan den vil forandre verden.

Tænk ti år frem og svar på disse spørgsmål:

  • Vil du være den fond, der servicerer sine investorer mest professionelt gennem transparent rapportering?
  • Vil du som investor vælge en ejendom med fem års komplet digital track record over en ejendom uden?
  • Vil dokumentation af bæredygtige bygninger vægte højt i din strategi?
  • Vil du være den rådgiver, som har den mest digitale, strukturerede og transparente proces?
  • Vil dine udviklingsprojekter blive udvalgt på baggrund af menneskelig analyse eller vil du lade kunstig intelligens gøre forarbejdet for dig?

Hvis du skal være den mest relevante i dit felt om ti år, skal du forstå hvordan du flytter din forretning gennem en digital transformation. Hvordan vil du forandre verden om ti år?

Søren Nielsen har arbejdet med og rådgivet om IT og data i mere end 20 år, og har en kandidat fra IT-Universitetet. Han stiftede i 2020 dataplatformen Estaid med et mål om at gøre ejendomsbranchen mere transparent.





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder