48 procent vækst i lejepriser i Bond Street – 3 procent i København

 

Colliers International EMEA har kortlagt væksten i forbruget. København ligger i den lave ende med en vækst på 0,9 procent. Rapporten konkluderer, at forbrugernes adfærd i 2017 naturligvis vil påvirkes af købekraften. Derudover er det øget fokus på etik og miljø, samt den hurtige teknologiske udvikling, der vil præge forbrugernes valg.

I forhold til teknologiske løsninger, e-handel, mobilepay og kontaktløs betaling er Danmark langt fremme. Det er kun London, der har en højere andel af forbrugere, der handler på nettet. I Danmark oplever Colliers, at konkurrencen stadig er benhård i detailhandelen, og derfor kommer det ikke som nogen overraskelse, at Danmark er i den lave ende, hvad angår vækst.

– Vi får flere og flere meldinger, både fra enkeltstående butikker og kæder – uafhængigt af hinanden, hvor de taler om omsætningsfald i de fysiske butikker, siger Torben Klitgaard, erhvervsmægler Colliers International og fortsætter:

– Der optimeres på driften, og vi oplever, at lejemål uden spildplads, herunder 1. sale og kældre, er det, der er størst efterspørgsel på. På den måde kan butikkerne opnå et minimum af bemanding og svind. Vi oplever også mange, der vil genforhandle lejevilkår, og vi ser en tendens til, at butikkerne enten lukker eller forsøger en relokering, siger Torben Klitgaard.

Hos Colliers i København kan Commercial Property Manager – Head of retail, Copenhagen, Line Højvang Christiansen genkende billedet fra Aarhus, altså at dele af detailhandlen er under pres og konkurrencen er intensiveret. Derudover fremhæver hun, at den største tendens i København lige nu er, at der er voldsom efterspørgsel på lokaler til restauranter og cafeer.

– Vi ser, at der lukker rigtig mange tøjbutikker lige nu, særligt i mellemsegmentet. Luksusbrands og de stærke lavprisbrands, som fx H&M, hænger på, men mellemklassebrandsene og børnetøjsbutikkerne er under pres. Samtidig ser vi en stigende efterspørgsel på lokaler til de madmæssige formål, siger Line Højvang og fortsætter:

– I øjeblikket får vi ekstremt mange forespørgsler på lokaler, der er egnede til restauranter, vinbarer og cafeer. Faktisk så mange, at vi ikke har lokaler nok til at imødekomme efterspørgslen til disse formål. Efterspørgslen hænger sammen med den store stigning, der har været i danskernes udespisning, det er særligt udpræget i hovedstadsområdet. Vi går mere ud og køber mere take away, siger Line Højvang Christiansen.

Opgørelser fra Landbrug og Fødevarer bekræfter, at stigningen i udespisning er større i hovedstadsområdet end resten af landet, ligesom data fra HORESTA viser, at omsætningen i restauranterhvervet er absolut størst i Region Hovedstaden, næsten tre gange større end i Region Midtjylland.

Shoppingcentre klarer sig marginalt bedre end den øvrige detailhandel i Danmark

I Danmark har vi i øjeblikket 120 butikscentre, inkl. stormagasinerne. Det oplyser Institut for Center-Planlægning (ICP), der påpeger, at der er en sammenhæng mellem udviklingen i e-handel og udviklingen for shoppingcentrene. Omsætningsudviklingen i centrene i Danmark er lidt blandet. Generelt er det de største, der gør det bedst, bl.a. fordi de har et bedre udbud.

– I Danmark udgør e-handel 20 procent på udvalgsvarer. Det har den konsekvens, at når forbrugerne skal handle i de fysiske butikker, så skal der være et godt og varieret udbud, og det skal være en oplevelse at shoppe, siger direktør Per Nyborg, ICP og uddyber:

– Vi har set en udvikling i centrene mod flere aktiviteter og servicefunktioner, en udvikling, der forstærkes i disse år. Særligt inden for food and beverage oprustes der ude i centrene. Tidligere var det fast food, der prægede udbuddet, men nu er der flere spisesteder, hvor kvaliteten er højere, siger Per Nyborg og fremhæver de såkaldte Gastropubs, hvor Loft GastroGrill i Fields er et eksempel på en ny restauranttype, der har stor succes.

 





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder