Burgere og bagerier giver laveste butikstomgang i 4 år

Nye restauranter har haft et kraftigt indtog i gadebilledet, og har presset tomgangen for detailhandelslokaler i bund. Der er ikke kun tale om et fænomen i København og Aarhus, også i provinsbyerne er der kommet mange spisesteder til. Mens den øgede handel over nettet har haft en negativ effekt på tomgangsniveauer, vokser nye caféer, restauranter og take-away steder frem allevegne, viser nye tal fra mæglerfirmaet Colliers.

Forklaringen bag den høje vækst i restaurationsbranchen er først og fremmest en ændring i forbrugsmønstret, vi spiser oftere ude. Derudover er det nye, nordiske køkken blevet moderne og samtidig har der være masser af nye koncepter, bl.a. for juice, burgere, bagerier, osv. Lejemæssigt er restauranterne villige til at betale op til 5.000 kr./mÇ/år i leje, nogle steder endda lidt mere.

Tomgangen for butikslokaler faldt 0,1 procentpoint til 5,9 pct. på landsplan. Dette er det laveste antal tomme butikslokaler i over 4 år. Restauranter har været med til at presse tomgangen på butikslokaler så langt ned, at der ikke har været så få ledige eller udbudte detailhandelslokaler på landsplan siden januar 2012.

I København skal vi helt tilbage til 2008 for at runde et tilsvarende tomgangsniveau (2,3 pct.). Udviklingen har især været drevet af region Nordjylland, hvor tomgangen er faldet med 1,5 procentpoint fra 8,4 pct. til 6,9 pct.

Forbrugertillidsindikatoren viste et svagt fald fra 4,8 i august til 1,8 i september og ligger dermed nogenlunde uændret, men dog under gennemsnittet for det seneste år.

Læs også: Dansk Supermarked vil åbne op mod 40 nye burgerrestauranter i Danmark

 





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder