Offentlig cykelbro over Langelinie og Marmormolen bliver sløjfet

Cyklisterne i København får alligevel ikke lov til at krydse over en gang- og cykelbro i 65 meters højde i Nordhavn. Det har ellers været planen siden 2008, hvor broen, der er en del af byggeprojektet LM Tårnene, skulle være åben for offentligheden. Men nu har kommunen givet tilladelse til, at højdebroen mellem Langelinie og Marmormolen, bliver privat frem for en offentlig og gratis attraktion i byen.

Det er sket på anmodning fra bygherren Harbour, der i stedet for en cykelbro i 65 meters højde foreslår en anden cykelbro i mere traditionel højde, en såkaldt lavbro. Dertil vil man også placere et offentligt tilgængelig udsigspunkt i det tårn, der ligger på Marmormolen.

Harbour fandt, at projektet med en offentlig gangbro ikke vil leve op til de krav om komfort og sikkerhed, som virksomheder i tårnene vil stille. Desuden vil broen være en ineffektiv transportforbindelse, der vil blive fravalgt af cyklister i myldretiden.

Da den eksisterende lokalplan for Marmormolen kræver en »offentlig« gang- og cykelbro, har flertallet i Københavns Borgerrepræsentation – Socialdemokraterne, Venstre, Det Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti – sat forvaltningen i kommunen i gang med at udarbejde en ny plan for området.

Billede: LM Project og Mogens Bendixen. Foto: By & Havn samt ATP





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder