Jernbanebyen. Illustration: Cobe.

Sådan kan Jernbanebyen komme til at se ud

Lokalplanforslaget for den nye bydel i København, Jernbanebyen, er mandag blevet offentliggjort.

Det sker efter et tæt samarbejde mellem Københavns Kommune og parterne bag Jernbanebyen – DSB Ejendomsudvikling, Freja Ejendomme, Nrep, Novo Holdings og Industriens Pension.

Lokalplanen for Jernbanebyen bygger på arkitektfirmaet Cobes helhedsplan for området, som kom til verden på baggrund af en arkitektkonkurrence tilbage i 2020.

Arealet, der udvikles til Jernbanebyen, udgør 365.000 kvm, og det er forventningen, at den nye bydel bliver hjem for ca. 9.000 borgere og vil forventeligt skabe ca. 4.000 arbejdspladser.

Byrum i Centralen omkranset af transformerede bygninger. Illustration: Cobe

Ejeren er et joint venture-selskab betående af DSB Ejendomsudvikling, Novo Holdings, Industriens Pension og Nrep.

Det kommende Joint Venture-selskab vil blive ejet af DSB med 50 procent og 16,7 procent af henholdsvis Novo Holdings, Industriens Pension og Nrep. Freja Ejendomme forbliver en del af projektet, indtil lokalplanen er vedtaget.

Sådan kan området komme til at se ud. Illustration: Cobe

Det sidste store uuviklede område i København
Jernbanebyen er placeret mellem Vasbygade, Enghavevej og Ingerslevsgade i København.

Jernbanebyens centrale beliggenhed giver gode transportmuligheder og forbindelser til Vesterbro og Enghave Brygge, og man kan cykle til Rådhuspladsen på ti minutter. Desuden ligger den kommende Havneholmen Metrostation tæt på, og udviklingen af Jernbanebyen vil dermed færdiggøre området omkring stationen. Stationerne Dybbølsbro og Carlsberg ligger også indenfor gåafstand.

Søren Beck-Heede, adm. direktør, DSB Ejendomsudvikling, er glad for, at lokalplansforslaget endelig er klar.

– Nu håber vi, at politikerne på Københavns Rådhus vil se positivt på den lokalplan, der er lagt frem, så vi kan komme i gang med at bygge en levende bydel efter grønne principper til glæde for tusindvis af københavnere, siger han.

Området er det sidste store uudviklede område i det centrale København, og bydelen skal være et eksempel på, hvad der gør København til én af de mest moderne og attraktive hovedstæder i Europa.

Byrum ved Skydebrograven og den offentlige skole. Illustration: Cobe

Delvist bilfri
Jernbanebyen bliver en delvist bilfri bydel, hvor størstedelen af færdselsarealerne indrettes på de gåendes og cyklisternes præmisser.

Det og meget mere, skal være med til at gøre bydelen til noget helt særligt, fortæller investeringsdirektør i Nrep, Martin Schultz Nielsen.

– Bydelen kommer blandt andet til at have flere store grønne områder, en gennemgående cykelsti, ligesom der etableres fodboldbaner. Det giver samlet set en bydel, hvor vi har lidt mere end fire gange så mange grønne kvadratmeter pr. indbygger som f.eks. Vesterbro, siger han.





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder