Her kommer det nye P-hus til at ligge. Illustration: By & Havn.

OS og Studio Hara vinder over Nordland og Lendager

By & Havn har fundet en vinder af forårets arkitektkonkurrence om et P-hus, der bliver kaldt Else Alfelt i Ørestad Syd. Det er OS arkitekter og Studio Hara, tidligere Hald & Ravnborg, med Holst Engineering ApS og Prip Brandrådgivning ApS som underrådgivere, der har vundet konkurrencen med et hus, som tager princippet om at bygge med lav CO2 belastning til nye højder.

P-huset er det sidste som opføres i Ørestad Syd. Det skal rumme cirka 190 biler og cirka 1.500 kvm til udadvendte funktioner i stueetagen – primært mod Ejler Billes Allé og Richard Mortensens Vej. Næste skridt i processen er et udbud om en totalentreprenør på projektet. Byggeriet forventes at gå i gang i ved udgangen af 2024 og at være klar til brug et års tid derefter.

Dommerkomitéen har bestået af chef for Planlægning og Byrum i By & Havn Rita Justesen, ejendomsdirektør Henrik Steenstrup, By & Havn, samt stadsarkitekt i Københavns Kommune Camilla van Deurs.

Der er kommet 6 forslag til konferencen og med undtagelse af et enkelt forslag er det allesammen trækonstruktioner og/eller byggerier med genbrugsmaterialer for at begrænse byggeriets CO2 belastning.

– Valget har altså ikke været let for de tre dommere, men særligt et forslag har alligevel skilt sig ud med sin unikke fremtidssikring i forhold til kommende behov. Vinderforslaget, som er indsendt med titlen ‘Et hus med fremtid’, er nemlig et P-hus, der er designet, så det fra starten er fleksibelt til fremtidig brug ved at forhøje den øverste etage og forberede demontage af 2. sal. Med det enkle greb, kan huset i fremtiden omdannes til bolig eller erhverv uden, at man grundlæggende skal ændre det eller rive det ned, fordi loftshøjden i et standard P-hus er for lav, lyder det fra By & Havn om arbejdet med at udvælge en vinder.

By og Havn går efter, at hver enkelt parkeringshuse er helt sit eget.

– De skal fortrinsvis fremstå som selvstændige byggerier, der ikke ligner By & Havns andre P-huse, men bidrager til dannelse af lokal identitet. Med en arkitektur, der på én gang er markant og samtidig innovativ, leveres her konkurrencens stærkeste forslag, lyder det om Else Alfelt-vinderen.

Illustration: By & Havn.

Huset er et råhus med et søjle/bjælke-system i limtræ og dæk i krydslamineret træ, som stabiliseres af to trappetårne i beton. En trækonstruktion kommer til at kunne ses igennem en vellykket facadekomposition. Huset kommer til at fremstå i en dæmpet grøn tone med etagehøje moduler, som er adskilt af mindre tagudhæng.

Vinderforslagets vision er, at huset skal fungere som et lokalt ‘community hub’, som kan rumme mange lokale mødesteder, værksteder og muligheder for ‘co-working’. Derfor er stueetagen designet med stor fleksibilitet og mulighed for opdeling.

Illustration: By & Havn.

OS og Hara vandt over Nordland Arkitekter ApS med underrådgiver Artelia Group med forslaget “Træfikhuset”, der fik en 2. præmie og Lendager Arkitekter med underrådgiver AKT II med forslaget “Ear”, der fik en 3. plads.

Det er By & Havn, der står for udvælgelsen, fordi det offentlige arealudviklingsselskab har ansvar for parkeringshuse i de nye bykvarterer, som er planlagt med kollektiv transport i fokus og sådan at biler og P-pladser ikke fylder i gadeplan.

By & Havn er forpligtet til at overholde p-normerne i Københavns Kommune, hvilket betyder at der i tæt by og byudviklingsområder skal være en parkeringsplads per 250 kvm boligareal.





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder