tirsdag 04. januar 2022 08:51
ATP-direktør: Der var behov for en gennemgribende kulturændring
I godt tre år har Martin Vang Hansen stået i spidsen for et af Danmarks største ejendomsselskaber. Nu fortæller han i et eksklusivt interview med Estate Magasin, hvordan han har stået i spidsen for en kulturændring, der har medført en markant udskiftning blandt ledere og medarbejdere.
Forandringerne har nemlig betydet, at en række medarbejdere stoppede i selskabet og enkelte blev så vrede, at de sendte anonyme breve om de interne ændringer til pressen. Nu er der kommet ro, der er sket udskiftning på en del poster, og Martin Vang Hansen er klar til at fortælle, hvorfor kulturændringen var uundgåelig i hans optik for at leve op til ejendomsbranchens krav.
– Kunderne er i rivende udvikling, og konkurrencen i ejendomsbranchen er stærk. Jeg kan ikke engang pege på én ny ting, som vi skal kunne, for der er rigtig mange. Vi skal dygtiggøre os og udvide vores forståelse for, hvad vi skal i forhold til vores kunders behov, hvor vores ejendomme skal ligge, hvordan vi skal udvikle, hvor vi skal købe noget, om vi skal have solgt noget – og vi er alle sammen nødt til at lære hele tiden, fordi markedet ændrer sig.
Derfor skal alle bidrage.
– Man kan ikke nøjes med at udføre sin egen opgave, vi er nødt til allesammen at tage ansvar for, at opgaven bliver udført rigtigt og ikke mindst, at vi i det hele taget har defineret den rigtige opgave, siger Martin Vang Hansen.
Mistet store kunder
ATP Ejendomme har mistet nogle store kunder de seneste år. Den mest synlige er Nordea, der flyttede ud af 41.000 kvm på Christiansbro i midten af København efter at have bygget eget domicil i Ørestad, men tomgangsmæssigt har ATP Ejendomme også haft udfordringer med det 15.000 kvm store Pier47 på spidsen af Langelinie, hvor Nationalbanken nu midlertidigt har lejet sig ind.
– Det er da ikke nogen hemmelighed, at det bedste scenarie havde været, hvis Nordea var blevet på Christiansbro. Vi har i stedet fået skabt et femstjernet bæredygtigt hotel i København i selve Ørkenfortet, (den forreste bygning mod Strandgade, red.), og vi skal nok få udlejet de øvrige ejendomme, men det er altid nemmere at beholde en kunde end at skaffe en ny.
Derfor skal der fremover ’forebygges fremfor helbredes’.
– Vores asset management team taler med kunderne jævnligt, vi har vores ejendomsinspektører som er vores fornemste ambassadører, og vi har dem, der arbejder med vores kommercielle projektudvikling som i Granskoven i Glostrup, hvor vi bygger omkring 200 boliger og har inddraget hele lokalsamfundet i projektet. Vi skal tættere på kunderne for at reducere lejeromsætningen i ejendommene.
Læs hvordan Martin Vang Hansen og det øvrige team vil gøre det i Estate Magasin nr. 1 – 2022, som blev sendt til postkasserne i går. Du kan også læse det online her.