Foto: Google Maps

Istedgade skal være mere tryg

Vesterbro har været under kraftig omdannelse de seneste 20 år. Lejlighedspriserne er skudt i vejret, og hipstere og medie- og kulturfolk har indtaget bydelen. Men de socialt udsatte præger den fortsat sammen med sexshops og gadeprostituerede. Det gør på flere planer gaden utryg, men den er samtidig en vigtig hovedfærdselsåre for mange københavnere. Derfor var der også meget bred respons, da Københavns Rådhus spurgte københavnerne om forslag til den videre omdannelse.

Og nu ligger planen så klar, men der er dog et godt stykke til realisering for pengene skal først findes.

– Flere end 400 københavnere kom i foråret med forslag til omdannelsen af det sidste stykke af Istedgade mod Enghavevej. Alle var enige om én ting: Istedgade skal være mere tryg. Mandag aften vedtog Teknik- og Miljøudvalget planen for omdannelsen. Nu mangler blot finansieringen, oplyser Københavns Kommune. 

Det var ting som cykelsti, vejbump, et fodgængerfelt og en ny placering af det eksisterende busstoppested, der stod øverst på ønskelisten hos vesterbroerne i deres drømme om fjerde og sidste etape af omdannelsen af Istedgade.

– Fællesnævneren i de mange gode input var, at Istedgade skulle være mere tryg og sikker for især fodgængere og cyklister. Jeg er rigtig godt tilfreds med den store politiske opbakning til gadens fremtidige indretning. Næste skridt er nu at finde finansiering til omdannelsen i de kommende budgetforhandlinger, og her håber jeg, at der vil være lige så bred opbakning fra de andre partier, siger teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL).

Tre etaper siden 2009
Omdannelsen af Istedgade er hidtil sket i tre etaper siden 2009, og sidste etape er strækningen fra Flensborggade til Enghavevej. Omdannelsen af strækningen har afventet, at metroen på Enghave Plads og den dertilhørende forplads stod færdig.

At Teknik- og Miljøudvalget nu har godkendt indstillingen for Istedgade, vækker glæde hos Vesterbro Lokaludvalg.

– Vi synes, det er nogle gode løsninger, der er lagt op til. De er med til at gøre området mere trygt, og de gør især en forskel for alle børnene på Tove Ditlevsens Skole, der får en mere sikker skolevej. Det har været en vigtig prioritet for os. Nu ser vi frem til, at politikerne forhåbentligt afsætter pengene, så gaden kan blive gjort færdig, siger Thomas Egholm, der er formand for Vesterbro Lokaludvalg.

Der skal afsættes 6,9 millioner kr. til projektet. Hvis politikerne afsætter pengene ved efterårets budgetforhandlinger, forventes arbejdet med fjerde og sidste etape af den nye Istedgade at være færdigt i slutningen af 2023.

Sådan omdanner man Istedgade

Illustration: Københavns Kommune.

 

  • Der etableres en 2,2 meter bred cykelsti på begge sider af vejen.
  • Vejen hæves, hvor den eksisterende cykelsti på pladsen foran Enghave Plads-metroen krydser Istedgade, så cyklister kan krydse vejen mere trygt og sikkert.
  • Der etableres vejbump mellem Haderslevgade og Enghavevej for at få bilisterne til at sænke farten.
  • Foran Kristkirken kommer en tidsafgrænset parkeringsplads til af- og pålæsning for særligt kirkens rustvogn.
  • Fodgængerfeltet vest for Flensborggade flyttes til øst for Haderslevgade så blandt andet adgangen til Tove Ditlevsens skole bliver mere direkte og sikker.
  • Busstoppestedet i østgående retning flyttes tættere på Enghavevej for at skabe bedre oversigtsforhold for krydsende fodgængere og cyklister.




Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder