Teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (Enhedslisten), Københavns Kommune. Foto: Københavns Kommune

26,5 millioner kr. skal nedbringe pukkel på 1.200 byggesager i København

Med den indgåede budgetaftale har politikerne i Københavns Kommune øremærket 26,5 millioner kr. til at få nedbragt en pukkel på 1.200 byggesager – og dermed nedbragt sagsbehandlingstiden frem mod begyndelsen af 2021.

Overgangen til et nyt bygningsreglement i juni 2018 har vist sig at være en større udfordring for kommunen end forudset. Medarbejderne har brugt længere tid på at behandle sagerne, og derfor har forvaltningen nået at behandle færre sager end tidligere.

Men nu har politikerne i forbindelse med aftalen om kommunens budget for 2020 afsat 26,5 millioner kr. til flere sagsbehandlere de kommende to år samt et løft af kompetencerne hos medarbejderne, så de bliver bedre i stand til at sagsbehandle efter det nye bygningsreglement. Endelig er der givet penge til håndtering af en stor stigning i sager uden nationale servicemål såsom aktindsigter og lovliggørelsessager.

Læs også Politikere i København afsætter over 1 milliard kr. til almene boliger og ny skole i 2020

Sagsbehandlingstid er altafgørende
– Vi ved fra undersøgelser, at sagsbehandlingstiden er altafgørende for, hvor tilfredse københavnerne og virksomhederne er med behandlingen af deres byggesager. Derfor er jeg rigtig glad for, at et bredt politisk flertal har givet en økonomisk saltvandsindsprøjtning så vi kan få nedbragt sagsbunkerne og dermed sagsbehandlingstiderne, siger teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen, Enhedslisten, Københavns Kommune

Allerede inden budgetforhandlingerne gennemførte Teknik- og Miljøforvaltningen en række justeringer for at nedbringe sagsbehandlingstiderne. Disse justeringer fastholdes for at sikre flest muligt hænder og hoveder til sagsbehandlingen.

Blandt andet er Center for bygningers dialogteam sat i bero på forsøgsbasis for at frigøre ressourcer til sagsbehandling. Til gengæld styrkes vejledningen i Kundecenteret. Også betjeningen af Center for Bygningers hovedtelefonnummer styrkes.

På kort sigt vil der være en risiko for, at kunder oplever tiltagene som en serviceforringelse. Men tidligere undersøgelser af kundetilfredsheden har vist, at sagsbehandlingstiden er den enkeltfaktor med størst betydning for tilfredsheden med byggesagsbehandlingen, fremhæver teknik- og miljøborgmesteren.

Læs også 1.200 byggesager presser København: Vi står i en ekstraordinær situation





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder