Trods øget internethandel og nye indkøbscentre klarer detailhandlen sig fint i København

Selv om antallet af butikskvadratmeter i hovedstaden steg med cirka to procent, da indkøbscentret Kronen Vanløse slog dørene op i oktober, så er andelen af udbudte butikslokaler stort set uændret ved indgangen til 2018.

Det viser tallene i det kvartårlige Ejendomstorvet Markedsindeks over udbudte erhvervslokaler, udgivet af Dansk Ejendomsmæglerforening i samarbejde med erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk og Ejendomsforeningen Danmark, som repræsenterer ejere, udlejere og administratorer af ejendomme.

Kronen har omkring 27.000 kvadratmeter butiksareal og åbnede med omkring 40 butikker og spisesteder.

– Hvis der kun var tale om, at eksisterende butikker i nabolaget var flyttet ind i det nye center, så skulle andelen af udbudte butikker været sprunget i vejret, men det er ifølge vores tal slet ikke sket. I lokalområdet blev en-to håndfulde lejemål forladt til fordel for centret, men flere af dem har allerede fået nye lejere. I hele hovedstaden er omkring 3,6 procent af butiksarealet udbudt på markedet i første kvartal 2018, og det er stort set uændret fra oktober, da Kronen åbnede, og endda en tand lavere end i juli kvartal, siger Mette B. Dehn, presseansvarlig for Ejendomtorvet.dk, landets største portal for erhvervslokaler.

Tallene omfatter København by med selve København samt Frederiksberg, Tårnby og Dragør. Her har flere eksisterende butikscentre udvidelser på dagsordenen: Frederiksberg Centret indviede en ekstra etage for knap tre år siden, Fisketorvet har planer om at vokse, og Amager Centret har netop vedtaget at gå i gang med et flere år gammelt projekt om 20-30 ekstra butikker.

I Københavns omegn markerede Rødovre Centrum så sent som i efteråret endnu en udvidelse, og for 2½ år siden åbnede BIG Shopping i Herlev.

– Trods øget nethandel er detailhandlen i hovedstaden inde i en gunstig udvikling. Beskæftigelsen stiger, lønningerne stiger, og forbrugerne ser positivt på fremtiden og køber mere. Samtidig stiger befolkningen i og omkring København hurtigere end i resten af landet, så der kommer flere kunder. Alt i alt en god cocktail for detailhandlen, siger senioranalytiker Mads Lindegaard fra Dansk Ejendomsmæglerforening.

Før finanskrisen satte ind, var kun lige knap en procent af butikslokalerne i hovedstaden udbudt – den andel steg hurtigt i 2008 og 2009 til op imod tre procent. Det seneste år har andelen af udbudte butikker i København by ligget omkring 3,5 procent – på landsplan er andelen omtrent 5,5 procent.

Læs også: Nabobutikscentre følger udviklingen i Vanløses nye 27.000 kvm butikker og spisesteder





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder