tirsdag 02. januar 2018 12:05
Butikker får nye kort på hånden når der skal forhandles lejeaftaler
Fra 2-cifrede vækstrater forventes onlinesalget at falde til en vækst på bare 7 procent i 2021, ifølge tal fra mæglerfirmaet Colliers International. Og derfor begynder online-butikkerne at tænke fysiske butikker i form af high street eller butikscentre ind i deres strategi.
– Når væksten i online falder, så skal centre og butikker stå klar med et oplevelsesunivers, der tilbyder et alternativ til bestillingen i sofaen og lokker folk ud i butikkerne. En af de markante tendenser er, at food & beverage, som det hedder internationalt, kommer til at fylde meget mere, og det er et af de steder, hvor butikscentre og hovedgader virkelig kan tilbyde noget, når vi vælger at kombinere shoppeturen med at gå ud at spise. Den generelle tendens er, at pengene flytter fra finere restauranter til mere afslappede atmosfærer. Vi spiser oftere ude, men mindre ad gangen og mere uformelt, siger advokat og partner Claudia Mathiasen, Winsløw, der blandt andet er specialiseret i detailmarkedet.
Det kommer til at påvirke udlejerne. Men det gør visse konceptbutikkers tiltrækningskraft også.
– Vi har tidligere set, at for eksempel dagligvarebutikker har siddet med nøglen til et butikscenter, fordi de trak kunderne til. Men nu ser vi, at en butik som Søstrene Grene kan øge gennemstrømningen i et center med adskillige procent. Så er det klart, at de har en helt anden forhandlingsposition overfor udlejer. Samtidig ser vi, at med hurtige ændringer i branchen, er der et ønske om, at lejekontrakterne bliver kortere og mere fleksible. Som udlejer er det vigtigt at overveje at indrette sin butik, så den får en langtidsholdbar grundindretning, som der så i stedet kan justeres på i forhold til interiør og udtryk. Med den strikse danske lovgivning og tidskrævende behandling af byggetilladelser kan vi ikke følge med til det tempo, som butikkerne omstiller sig i, hvis man ikke som udlejer grundlæggende tager nogle greb, der kan honorere og lette omstillingerne, siger Claudia Mathiasen.
Læs hele reportagen fra Mapic 2018 og interviewet med Claudia Mathiasen og flere andre nøglepersoner i retailmarkedet i Estate Magasin – det store årsnummer her
Claudia Mathiasen er blandt talerne på Retail 2018.