Foto: Metroselskabet.

Tyske Hochtief og franske Vinci vinder metrobyggeri til 9,1 milliard kr.

Metroselskabets bestyrelse indstiller over for selskabets ejere, at der kan indgås kontrakter, så arbejdet med den nye metrolinje til Sydhavn kan gå i gang i 2018:

– Med Sydhavnsmetroen skaber vi et endnu stærkere kollektivt trafiknet, der skal mindske trængsel og øge mobiliteten i hovedstadsområdet. Metroen er en nem og hurtig transportform og det mest bæredygtige transportmiddel efter cyklen. Når Sydhavnsmetroen åbner i 2024, vil vi gøre det nemmere at komme rundt i hovedstaden. Samtidig vil de nye og gamle kvarterer i Sydhavnen blive mere attraktive at bo, arbejde og drive erhverv i med et kollektivt transporttilbud, der kører i døgndrift, og giver bedre forbindelser på tværs af bus, tog og metro, siger Metroselskabets bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen.

Sydhavnsmetroen bliver en forlængelse af den kommende metrolinje M4, som går fra Orientkaj i Nordhavn ind over det centrale København via Cityringen og ud til Sydhavn. De fem nye stationer vil give 16 millioner rejser om året i 2035 og skabe et stærkt kollektivt knudepunkt ved Ny Ellebjerg med omstigning mellem bus, tog og metro. Sydhavnsmetroen løber gennem nye byområder og de gamle kvarterer ved Kgs. Enghave og vil gøre bydelene mere attraktive.

Metroselskabet har indstillet TUNN3L JV (Hochtief Infrastructure GmbH og Vinci Construction Grands Projets) og JV (Rhomberg Bahntechnik GmbH og EFACEC Engenharia e Sistemas, S.A.) som vindere af udbuddet på Sydhavnsmetroen.
Den samlede pris for Sydhavnsmetroen holder sig inden for den afsatte budgetramme på 9,1 mia. kr. inkl. 30 procents korrektionsreserve.

Forud for udpegningen af vinderne er gået et forhandlingsforløb præget af i alt 8 højt velkvalificerede bydere, som har sikret en høj kvalitet og en tæt konkurrence.

– Vi har haft en rigtig god forhandlingsproces, og der har været stor interesse for at bygge Sydhavnsmetroen. Vi har haft højt kompetente bydere og har fået tilbud af høj teknisk kvalitet, og som prismæssigt har ligget tæt. Samtidig har vi haft en god dialog om de krav, vi stiller i arbejdsprocessen for at sikre en god byggeproces og et sikkert arbejdsmiljø for de mange medarbejdere, der skal være med til at bygge metroen. Vi står nu med et godt resultat og ser frem til det kommende samarbejde med vores entreprenører om at anlægge mere metro til glæde for byen og dens gæster, siger adm. direktør  Henrik Plougmann Olsen, Metroselskabet.

Metroselskabets bestyrelse har på baggrund af den afsluttede udbudsproces orienteret selskabets tre ejere Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune og staten om resultaterne af udbudsprocessen. Københavns Kommune og staten skal på baggrund af indstillingen godkende, at Metroselskabet kan indgå kontrakter for Sydhavn.

Hochtief infrastructure GmbH er et af Tysklands største selskaber inden for anlægsbranchen, og de har været involveret i en lang række historiske anlægsprojekter verden over. I øjeblikket arbejder Hochtief Infrastructure GmbH på jernbaneprojekter i adskillige lande blandt andet Australien, England og Canada – og herhjemme er Hochtief blandt andet med til at anlægge Nordhavnsmetroen, som sammen med Sydhavnsmetroen bliver en del af den kommende metrolinje M4.

Kort: Metroselskabet.

Vinci Construction Grands Projets er et af de største selskaber inden for anlægsbranchen i Frankrig. Selskabet har erfaring fra metroprojekter rundt om i verden – blandt andet metroen i Cairo og Singapore Subway. Vinci bygger i øjeblikket metro i Athen, Crossrail i London og en gigantisk undergrundsstation i Paris. Herhjemme har Vinci Construction vundet opgaven med at anlægge Femern-tunnelen og har tidligere været med til at opføre tunneler på Øresund og Storebælt.

Tog og transportsystem har ikke været i udbud i forbindelse med Sydhavnsmetroen, da transportsystemet hænger sammen med Nordhavnsmetroen, M4. Ansaldo STS leverer derfor også tog og transportsystem til Sydhavnsmetroen. Ansaldo STS har leveret tog og transportsystem til den eksisterende metro i København, og Ansaldo STS leverer også til Cityringen. De nye tog er generation fem af de oprindelige tog, som nu er kendt verden over som ”københavner-metroen”.

Læs også Københavns Kommune undersøger mulighed for metro mellem Brønshøj og Refshaleøen





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder