tirsdag 14. november 2017 11:17
Mapic starter i morgen: Søstrene Grene og Flying Tiger er nomineret til de Gyldne Palmer
Mens 700-800 danskere typisk er tilmeldt Mipim og mange flere er i Cannes i marts i forbindelse med messen, så har de to andre rigtig store ejendomsmesser i Europa ikke fået den samme gennemslagskraft. Omkring 100 deltager typisk i tyske Expo Real, der ofte vurderes som vigtig, fordi det faglige forretningsniveau er så højt, og kun knap 70 er indtil videre tilmeldt under dansk flag på Mapic, der starter i morgen i Cannes og fortsætter til fredag.
Til gengæld er danske butikskæder nomineret. I kategorien Best Retail Global Expansion er Flying Tiger nomineret i konkurrence med engelske JD Sports, italienske OVS og – hvilket dog er lidt ærgerligt, da det er i samme kategori – danske Søstrene Grene. Der er altså 50 procent chance for, at prisen går til et dansk mærke.
I andre kategorier som Retailer of the Year er amerikanske Nike, hollandske Hunkemöller og tyske Deichmann nomineret. Og så er der altid den sjoveste kategori for ejendomsfolk; nemlig de nye butikscentre. Her plejer Asien ofte at dominere men i år er hele to italienske, et enkelt fransk og et kinesisk center nomineret.
Når det gælder Best Retail Urban Project er polske Centrum Praskie Koneser, hollandske Hoog Catharijne, MG Shopping Center i belgiske Gent og The Lexicon i engelske Bracknell i hård kamp om prisen, der uddeles torsdag.
Fra Danmark består delegationen primært af de største erhvervsmæglere, advokater specialiseret i retail foruden retailere som selvfølgelig ledelse fra Søstrene Grene, fra Flying Tiger, Ikea, parkeringsselskaber og en række danske start-ups på digitaliseringsområdet.
Estate Media er også på Mapic, og vi dækker messen og fortæller om de vigtigste nyheder til alle dem i det danske marked, der ikke selv har mulighed for at tage afsted i år eller som bare gerne vil høre om de nyeste trends i markedet for butiksejendomme. Kontakt redaktionen på Sevel@estatemedia.dk og se mere i de kommende dage.
Årets store tema på Mapic er Food & Beverage. Læs også artiklen fra Mapic 2016 Hver 5. butik bliver til en restaurant