onsdag 18. januar 2017 11:00
Københavns Kommune vil nedbringe antallet af utilfredse byggesagskunder
Befolkningstilvæksten i København betyder, at kommunen oplever en stadig stigning i antallet af byggesager og lokalplansprocesser.
I 2013 blev der vedtaget 15 nye lokalplaner, men i 2016 er der blevet vedtaget 35 lokalplaner, 85 lokalplaner er under behandling, og yderligere 35 planer står i kø. På byggesagsområdet er der tilsvarende stort pres på sagsbehandlingen. Teknik- og Miljøforvaltningen modtog i 2013 godt 6200 nye hovedbyggesager. Det tal er i 2016 steget til 7720.
– Københavns udvikling kan ses og mærkes overalt i byen og den afspejler sig tydeligt i behovet for både nye lokalplaner og tillæg til eksisterende planer. Vores opgave som myndighed er at sikre, at planarbejdet matcher byens behov for udvikling i et højt tempo, samtidig med at udviklingen og omdannelsen af København skal ske på en måde, hvor de mennesker, der bor her i forvejen, bliver hørt og inddraget, siger Jakob Møller Nielsen, der er øverste chef for serviceområdet Byens Udvikling, der står for lokalplansarbejdet i kommunen.
Byggesagsbehandlingen hører til i serviceområdet Byens Anvendelse, hvor Anne-Sofie Degn er serviceområdechef. Her blev der allerede sidste efterår igangsat en større kulturforandring af hele byggesagsbehandlingen, efter at en kritisk kundetilfredshedsundersøgelse viste, at 42 procent. af byggesagskunder var utilfredse. Målet er, at tallet skal nedbringes til højst 20 procent.
– Vi har lyttet til det budskab, som fremgik meget klart af kundetilfredshedsundersøgelsen. Processerne i sagsbehandlingen skal være mere effektive, gennemsigtige og målrettet direkte til den enkelte kunde. Det har vi gjort ved at skærpe vores faglighed, så kunderne møder specialister på netop deres sagsområde, og ved at omlægge vores processer, så der hele tiden er fokus på at se sagerne fra kundens perspektiv, siger Anne-Sofie Degn.
I løbet af 2017 vil forvaltningen gennemføre endnu en kundetilfredshedsundersøgelse for at måle, om de igangsatte tiltag virker efter hensigten, eller om der er brug for at justere retningen. Desuden vil forvaltningen til foråret invitere centrale aktører i byggebranchen til dialog om, hvordan de oplever kommunens sagsbehandling af byggesager og lokalplaner i praksis.