Ugen i Ejendom: Danske Banks massesalg til M7 prægede ugen

Det var de helt store tal, der trak overskrifter i denne uge. Sidste uge solgte Nykredit ud af porteføljen og i denne uge faldt så en af de helt store og den sidste klump på plads af Danske Banks gigantiske masseudsalg. Også de sidste 76 mindre ejendomme, som rummer filialer over hele landet med i alt 115.000 kvm., kom på udenlandske hænder da salget til M7 faldt på plads.

Selv var jeg denne uge på MAPIC. Mapic er en messe i Mipim-familien, der udelukkende handler om butiksejendomme. Vil man vide, hvad der sker på den internationale detailscene, så er Mapic stedet at være. Som journalist på den slags messer bliver man kontaktet af PR-agenter fra mange forskellige selskaber, der gerne vil fortælle om deres investeringer, udviklingsprojekter eller seneste produkter.

Den slags er meget mere udbredt i udlandet end det er i Danmark, hvor jeg oplever ganske få i bygge- og ejendomsbranchen har eksterne PR-bureauer til at håndtere deres pressekontakter og branding-budgetter. En af dem, jeg i år valgte at mødes med var PR-agent for en af de udenlandske investorer, som allerede har købt lidt men gerne vil købe meget mere op i Danmark. Og han ville gerne vide, hvordan vi i Danmark ser på udenlandske investorer. Er der negativitet omkring det? spurgte han i forhold til en vurdering af, hvor synlig og nærværende man ønsker at være i markedet og dermed i sin PR-strategi.

Et interessant spørgsmål, som jeg hermed gerne vil give videre til overvejelse hos læserne. Mit svar var, at jeg tror langt hen ad vejen branchen har været glad for de mange internationale investorer. Nuvel, konkurrencen om ejendommene er blevet større, de trykker priserne, men sammenligner man med folkestemningen omkring sommerhuse, så ser jeg på ingen måde, at der har været tilsvarende vibrationer i det professionelle marked. Og set fra et helikopterperspektiv, så har de øget branchens professionalisme, transparens og likviditet. Faktorer, som på den korte bane kan virke generende, men som på den lange bane vil gavne hele branchen. Hermed er spørgsmålet kastet ud til eftertanke!

Danske Banks salg af ejendomme er interessant, fordi vi også her ser en tilpasning til internationale forhold, hvor man som finansiel – eller en hvilken som helst anden type – virksomhed ikke længere ser det at eje ejendomme som en nødvendig del af sin virksomhed, men som en selvstændig forretningsmodel. Derfor sælger man ud og lejer sig ind i stedet.  At M7 nu udvider fra primært at have interesseret sig for logistik- og lagerejendomme til en blandet butik af andre segmenter, viser også bredden i selskabet, der ledes kyndigt af den tidligere Aberdeen-kapacitet Mette Seifert.

Læs Danske Bank sælger 76 ejendomme til M7

Apropos Aberdeen så var en anden af de mest læste nyheder denne uge nyheden om, at Aberdeen med Kenn P. Jacobsen har ansat ny projektudviklingschef. Det blev igen en anden af de store asset managers, som i øjeblikket er på udkig efter hinandens kapaciteter, der måtte stå for skud. I denne omgang Deas. Aberdeen har siden Tonny Nielsens afgang holdt lav profil, men er nu ved at sætte sit nye team og komme tilbage i en mere offensiv tilgang til branchen igen.

Læs Kenn P. Jacobsen til Aberdeen

Der er nogle større ting i ejendomsbranchen, der af forskellige grunde ikke helt får den opmærksomhed som de formentlig fortjener. Det gælder i min optik nogle af de nye byudviklingsprojekter, som virkelig er ambitiøse. Man kunne i flæng nævne Fredericia C, Vinge og Nærheden. Sidstnævnte endte dog på denne uges nyhedstop10 med nyheden om, at nu går de første 48 rækkehuse rent faktisk i gang. Høje-Taastrup har aldrig fået den erhvervsmæssige bevågenhed som området lagde op til for cirka 10 år siden, hvor tanken om Københavns nye knudepunkt var på sit højeste. Nærheden har dog dels nogle andre kvaliteter og dels er der taget hul på bydelen på en helt ny måde med Realdania som medspiller til en overordnet gennemtænkt udvikling. Det bliver spændende at se den videre udvikling i de kommende år, og om investorerne byder ind på modellen.

Læs Første 48 huse til salg i Nærheden

Arkitekternes tilhørsforhold og selvopfattelse er stille og roligt under omrokering. Først blev Danske Ark lagt ind under Dansk Industri og fik dermed et andet fokus, og i denne uge blev Arkitekternes – nu forladte – Hus på Christianshavn solgt til Købstædernes Forsikring. Næste skridt bliver at DAC flytter i BLOX, når det står færdig i 2018 og dermed er der åbnet op for et helt andet miljø omkring havnen på Christianshavn. Forhåbentlig for livet på molen ender DAC-pakhuset med en mere udadvendt aktivitet. Det vil være rigtig synd, hvis Udenrigsministeriet og andre forholdsvis lukkede kontormiljøer kommer til at præge en af Københavns mest attraktive havnefronter.

Læs Norden sælger Arkitekternes Hus 

Flamboyante Petter Stordalen, der mere end en gang har åbnet sine nye ejendomme, ved at blive sat af i helikopter og rappelle ned af fronten, har nu også kastet sit blik på Aarhus. Hotelmarkedet har for alvor mærket en større interesse fra investorer, som i stadig højere grad sætter spørgsmålstegn ved om det virkelig er så meget mere risikabelt som de højere afkastgrader burde afspejle. Alligevel er det stadigvæk forholdsvis få investorer, der har kastet sig over hotelmarkedet i Aalborg eller Aarhus, hvor det ellers helt lavpraktisk ofte er rigtig svært at få et hotelværelse. Og når det er svært; ja så betyder det jo nok, at hotelkapaciteten er lavere end efterspørgselen. Derfor er der nok ingen tvivl om, at Petter Stordalen, som da også i det store og hele har en heldig hånd med sine investeringer, også har set rigtigt når det gælder det aarhusianske hotelmarked. Endnu er det dog ikke afgjort om det er ham, der løber med kontrakten. Petter Stordalen har budt ind sammen med A. Enggaard, der står overfor Rune Kilden/Anders Holch Poulsen/BIG. Det bliver rigtig spændende at følge, hvem der ender med muligheden her.

Læs Norsk hotelkonge vil bygge 24.000 kvm. hotel i Aarhus

 

Som nævnt gik en del af min uge denne uge med Mapic. Hvis man skal følge ejendomsbranchens udvikling er det vigtigt også at følge hvilke buzz-word, der flyver mellem de internationale aktører.

Retainment var det overliggende vigtigste ord denne uge i Cannes. “Clics versus Bricks” eller hvad er det, der får forbrugerne til at besøge den fysiske butik fremfor sofaen med img_0043Ipad og Google-annoncer? Det er den form for entertainment, som butikkerne kan tilbyde. Herunder “Retail Curation”. Forstået på den måde, at detailhandlerne ikke bare skal finde de rigtige varer og tage dem hjem, for det kan forbrugeren lige så vel gøre i sofaen. I stedet skal de kuratere udstillingerne af produkterne på samme måde som man gør på en udstilling, så forbrugerne bliver præsenteret for de rigtige ting i de rigtige kombinationer. På den måde skaber man oplevelser som sofaen ikke byder på. Det gør man i øvrigt også ved at tilbyde mad og drikke eller Food & Beverage, som pt vokser til at blive et stadig større trækplaster i alle typer ejendomme.

Læs Hver 5. butik bliver til en restaurant

Og så var der den lille fyr Pepper. Han er en robot, som kan svare på alt fra, hvor du finder musik fra 70erne i butikken til hvilken creme du kunne vælge hvis du er en kvinde i slutningen af 40erne eller en mand i starten af 30erne. Han sparer dyre ekspedientlønninger der kan bruges på federe butikslayout – eller måske på bedre beliggenheder. Så teknologiske løsninger kan gavne ejendomsbranchen på flere måder end de mest oplagte, var buddet fra branchen i Cannes. Og så må vi se i den næste uge, hvad forliget om ejendomsskatterne egentlig indeholder.

Rigtig god weekend!

 

 

 





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder