torsdag 27. oktober 2016 22:45
Butikscentre: Dansk vækst slår stort resten af Skandinavien
Klepierre, der er en af Europas største ejere af butikscentre, har solgt 1,4 procent mere i sine centre i de første 9 måneder af 2016 i forhold til samme periode året før. I Skandinavien er det primært Danmark, der trækker læsset, men herudover er væksten kommet i Østeuropa og Tyrkiet.
Især i Frankrig og Sydeuropa har Klepierre solgt 1,3 procent mindre – og det er primært dårligt vejr, der får skylden.
Butikker med skønheds- og helseprodukter går bedst sammen med husholdningsudstyr og isenkram med vækst på over 2 procent, mens tøj- og modebutikker faldt med 1,3 procent. Her var det især det gode vejr i september, der betød at folk ikke kastede sig over vintertøjet.
I Danmark steg salget med 3,6 procent, i Sverige med 3,5 procent og i et land som Ungarn med hele 11,1 procent. Omsætningen i de franske butikker faldt til gengæld med 0,4 procent.
Klepierres størrelse kan virkelig ses på antallet af lejekontrakter. I de første 9 måneder indgik selskabet 1.356 nye lejekontrakter som tilsammen repræsenterer €21,1 millioner i minimum garanterede lejeindtægter. Blandt de største lejere er Inditex, der blandt andet ejer Zara, og H&M. Ialt 5 Zara butikker med en gennemsnitlig størrelse på 2.600 kvm. er åbnet og 10 H&M butikker på i snit2.700 kvm.
Det er især i Malmøs Emporia og i ligeledes svenske Marieberg Galleria og Kupolen, at H&M har ønsket at vokse foruden, at kæden nu ruller et nyt koncept H&M Home ud, som skal styrke butikscentrene yderligere.
Blandt de øvrige internationale mærker, så åbner også danske Lego i et Klepierre center i Campania i italienske Napoli.
I alt fik Klepierre lejeindtægter for €893 millioner i de første 9 måneder, mens der blev solgt aktiver fra for €163 millioner kr. primært i Spanien.