(Foto: Zoku)

Fremadstormende hollandsk hotelkæde leder efter lokation i København

Et brandvarmt navn i hotelbranchen i Holland leder ligesom flere andre internationale kæder lige nu efter en lokation i København, hvor de kan placere konceptet, som de selv mener vil revolutionere hotelbranchen.

Zoku slog dørene op i juni 2016 med tilbud om blandt andet hybridværelser, hvor man både kan bo og arbejde, eller et såkaldt Bootstrap Room på 12 kvm med en køjeseng og eget bad komplimenteret af hotellets Social Spaces som opholds-, arbejds-, spise- og møderum.

− Globaliseringen tager fart og med dén vigtigheden af millennials og deres købekraft og specifikke behov. Derfor er differentiering den helt rigtige tilgang til at forblive konkurrencedygtige i hotelbranchen. Vores mantra er „always beta“, og det refererer til, at vi konstant søger at forbedre os for at forstå vores målgruppes behov og krav, siger Johannes Menge, der er Development Manager i Zoku-kædens Global Rollout-team.

Nødvendigt at skille sig ud i fremtiden

Der er mange nye hotelværelser på vej til København. Colliers Internationals skønner, at der frem mod 2021 vil blive bygget omkring 6000 flere hotelværelser i København. Med knap 21.000 værelser i dag nærmer hovedstaden sig et totaludbud på 27.000 hotelværelser, oplyser Colliers Internationals erhvervsmægler Frans Barkler.

Selvom kapacitet i sig selv er en vigtig konkurrenceparameter, mener han, at danske hoteller i højere grad bliver nødt til at tænke ud af boksen og differentiere sig på andre parametre for at være med i konkurrencen.

− Investorer tenderer til at fokusere meget på lejeprisen og på sikkerheden fra den hotelkæde, der står bag, men det er også vigtigt at sætte sig ind i konceptet bag kæden, siger Frans Barkler.

− Jo større udbuddet er, desto hårdere bliver konkurrencen. Det lægger pres på priserne, og derfor skal hotellerne arbejde på at skille sig ud fra mængden. For eksempel bør ældre standardhoteller udtænke et særligt brand og vægte refurbishment for at kunne følge med. Der er desuden et stort fokus på social living som koncept netop nu. Det kommer blandt andet til udtryk på hoteller, hvor man får et lille værelse, men til gengæld bliver tilbudt store, lækre loungeområder, som man kan opholde sig i, siger han.

Designet til arbejdsnomader

Det var grundlæggeren af Zoku, der fandt på konceptet, da han selv levede som rejsende nomade og begyndte at undersøge behovet for hotelværelser til mennesker, som arbejder fra forskellige steder, og som er på udkig efter et miljø og et socialt netværk til at arbejde, leve og slappe af i.

− Hjertet i Zoku er gæsterne og det samfund, der udvikler sig omkring dem. Global nomads, der arbejder og bor på vores hotel, bruger ikke kun stedet som et sted at sove. De bruger i lige så høj grad hotellet til at socialisere og udveksle idéer med andre mennesker. Derfor vil jeg kalde Zoku et levende produkt − et socialt knudepunkt.

På vej til København

Hos Colliers International arbejdes der intensivt på at finde det rigtige projekt til Zoku i Danmark. For der er store planer om at udvide Zoku Amsterdam med lignende, internationale pendanter.

− Vi stræber efter at kunne åbne 50 flere Zoku-hoteller inden for de næste 10 år i globale nomadebyer verden over. Lige nu har vi fokus på USA og Europa, og i sidstnævnte har vi fremadskredne planer i Wien, Paris, Berlin, Manchester, Hamburg og København, siger Johannes Menge.

− Med en placering som nummer et på TripAdvisor, og med mange positive anmeldelser og mennesker, som opsøger os direkte og opfordrer os til at åbne flere Zoku-hoteller verden over, er vi overbeviste om, at Zoku vil revolutionere hotelbranchen.

Læs også: Zleep starter nyt hoteloperatørfirma som skal drive Marriott-hotel

Læs også det eksklusive interview med Invesco, der er på udkig efter hotelejendomme i København, i Estate Magasin nr. 5





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder