Konferencer

!



Byggeriets nye aftalevilkår (AB-systemet)


Arrangementet er afholdt

Indhold
På seminaret gennemgås de endelige versioner af AB 18 og ABT 18 og særligt de væsentligste ændringer i forhold til AB 92 og ABT 93. Derudover gennemgås de fire appendikser, som er udarbejdet i tilknytning til de nye standardvilkår. Gennemgangen er fokuseret på de ændringer, som man skal tage højde for i forbindelse med såvel udarbejdelse af udbud, tilbud og kontrakt som under selve udførelsesperioden. På seminaret vil der blive berørt emner som entreprenørprojektering, planlægning af udførelse, tid og økonomi, kvalitetssikring og mangler, betaling og sikkerhed, ændringer i arbejdet, relevante frister for parterne og tvisteløsningsmuligheder mv.

Baggrund
AB-systemet består i dag af tre sæt frivillige standardaftalevilkår ABR 89, AB 92 og ABT 93. Disse aftalevilkår er blevet revideret i et AB-udvalg, og fremadrettet skal der anvendes nye aftalevilkår i stedet for de kendte standardvilkår.

Arbejdet med en revision blev påbegyndt i 2015, og de nye standardvilkår blev offentliggjort 21. juni 2018. AB-udvalget anbefaler, at de nye standardvilkår tages i brug ved indgåelse af aftaler fra den 1. januar 2019 og senere

Årsagen til igangsættelsen af revisionen var bl.a., at byggeriets samarbejdsformer og praktiske udførelse har udviklet sig markant siden sidste ændring af reglerne. Dele af indholdet af AB-reglerne i dag er ikke tidssvarende i forhold til at håndtere de nye krav, som byggeriet stiller til et aftalegrundlag, og en lang række af de kontrakter, der i dag indgås ved bygge- og anlægsarbejder, indeholder således fravigelser fra AB-systemet. Derudover har der været et behov for at se på, om det danske AB-system kan gøres mere internationalt genkendeligt, så interessen for det danske marked øges blandt udenlandske og internationale virksomheder, og så der sikres en effektiv konkurrence.

Mål med seminaret
Seminarets formål er at give deltagerne en indføring i de væsentligste ændringer i de endelige versioner af AB 18 og ABT 18, og som fraviger fra de kendte regler i AB 92 og ABT 93. Deltagerne vil blive klædt bedre på til at håndtere de kommende kontraktforhandlinger med de nye vilkår og til at håndtere anvendelsen af de nye vilkår undervejs gennem en entreprisesag. Deltagerne vil ligeledes få indsigt i mulighederne for tvisteløsning efter de nye vilkår.

Download/Print Program



Deltagende virksomheder



Tegnestuen Mejeriet A/S
OfficeOrganize
Lendager Group
Plan1 Cobblestone Architects
T+ Corporate Finance
Junker Projektudvikling A/S
Flexkos Administration
Amalie Search & Selection
Jakobsen International A/S
Ejendomsselskabet Ole Svendsen
Söderberg & Partners
Estate Media
Grundejernes Investeringsfond
Danske Bank A/S
KEA
Difko Administration A/S
HSK Management & Rådgivning ApS
Kromann Reumert
Landinspektørfirmaet LE34
Krarup-Ejendomme
Protica Invest A/S
CUBUS.nu
Skau Reipurth & Partnere

Kontakt

For spørgsmål om værtskab, praktiske informationer, m.v.
Projektchef
Bo Valsted
(+45) 22 72 00 14
bo@estatemedia.dk
For spørgsmål om talere, indhold og program
COO og konferencechef
Kim Plesner
(+45) 51 15 93 31
plesner@estatemedia.dk
For spørgsmål om Estate Medlem, fakturering, m.v.
Customer & Sales Coordinator
Elisabeth Brahe
(+45) 29 16 05 36
brahe@estatemedia.dk
For spørgsmål om Estate Medlem, annoncering og partnerskaber
Customer Success Manager
Frank Bager
(+45) 30 11 61 22
frank@estatemedia.dk
For spørgsmål om Estate Medlem, annoncering og partnerskaber
Head of Customer & Relations
Didde Eg
(+45) 28 19 20 63
didde@estatemedia.dk
For spørgsmål om Partnerskaber og kommercielle aftaler
Adm. direktør
Michael Mortensen
(+45) 28 34 03 19
michael@estatemedia.dk
De næste konferencer

Retail 2025

 Tilmeld 

Estate Zoom: Aarhus

 Tilmeld 

City Talks - Christmas Edition

 Tilmeld 

Estate Outlook 2026

 Tilmeld 

Kontormarkedet i Danmark

 Tilmeld 

Boligdagene 2026

 Tilmeld 
 Se alle konferencer