tirsdag 02. juni 2026 20:45
Sisse Marie Welling glæder sig over muligheden for 40 procent ejerboliger i København
Københavns overborgmester Sisse Marie Welling er glad for, at regeringen lægger op til, at København og Frederiksberg i fremtiden skal kunne kræve op mod 40 procents ejerboliger og 40 procents almene boliger i kommunerne.
Det fortæller hun til TV 2 Kosmopol.
– København får for en gangs skyld redskaber til at hjælpe alle de københavnere, der spejder efter en bolig, siger hun til TV 2 Kosmopol og tilføjer:
– Vi får nogle andre muskler til at styre, hvilke boliger der skal være, siger overborgmesteren.
I regeringsgrundlaget står der direkte: Kommunerne skal blandt andet kunne forhøje grundkapitallånet til alment nybyggeri med yderligere 10 procent, så de kan bruge likvid formue til at understøtte flere almene boliger, samtidig med at huslejen holdes i ro. Derudover skal kommunerne i nye lokalplaner kunne reservere op til 40 procent af boligmassen i et nyt boligområde til ejerboliger og op til 40 procent til almene boliger.