Niels Bohr Bygningen udløser ny regning på 75 millioner kr

Niels Bohr Bygningen i København bliver ved med at koste.

Ifølge Berlingske skal staten nu betale 75 millioner kr. til Bravida, efter at Bygningsstyrelsen og Vejdirektoratet, som har haft ansvaret for det stærkt forsinkede byggeri, har tabt en voldgiftssag anlagt af Bravida, der stod for elentreprisen.

Og der ligger flere regninger og venter, fremgår det af en orientering fra fungerende transportminister Thomas Danielsen (V) til Finansudvalget, skriver Berlingske. 

I orienteringen står der således: 

– Der er på baggrund af kravenes størrelse en betydelig usikkerhed om projektets endelige økonomi. De sidste tvister forventes tidligst afsluttet i 2028. Det vil derfor først være muligt at fastslå projektets samlede totaludgift, når voldgiftssagerne er afsluttet.

Den 52.000 kvm store bygning fik i 2024 bevilget en såkaldt totaludgift på cirka 4,8 milliarder kr., fremgår det af orienteringen. En noget større beløb i forhold til det oprindelige budget på omkring 1,8 milliarder kr.

– Det er bare endnu et eksempel på, at en offentlig bygherre har kvajet sig. Det er ikke kun regionerne, der ikke kan finde ud af at håndtere store byggerier. Staten kan heller ikke. Det viser, hvor kompliceret det er at styre sådanne byggerier, siger sundhedsøkonomen, professor emeritus Jes Søgaard, til Berlingske.

Oprindeligt var det planen, at bygningen skulle åbne i 2016, men det vat først i oktober 2024, at snoren til bygningen endte med at blive klippet.





Seneste nyt fra konferencer og events

Kommende arrangementer
Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder