København. Foto: Kontraframe

Welling og Barfod i opråb om afgørende lovændringer: – Det haster

Det blev slået stort op under valgkampen til kommunalvalget. Det såkaldte maksimumbeløb for byggeriet af almene boliger skulle hæves, og så skulle kommunerne have mulighed for atstille krav om 25 procent ejerboliger i nye lokalplaner.

Men de love er endnu ikke blev vedtaget.

Det er folketinget, der skal stemme lovene igennem, men da vi befinder os midt i nogle langstrakte regeringsforhandlinger, og før det en lang valgkamp, så er de to lovændringer ikke stemt igennem.

Det frustrerer overborgmester i København Sisse Marie Welling (SF) og Kultur-, teknik- og miljøborgmester Line Barfod (Enhl.). København mangler ifølge dem akut hjælp.

Overborgmester Sisse Marie Welling udtaler:

– Vi står midt i en krise i København. Helt almindelige mennesker har simpelthen ikke råd til at bo i byen. Derfor haster det virkelig med at få en regering, som kigger københavnernes vej. For vi er stillet mange gode ting i udsigt, siger hun i en pressemeddelelse og tilføjer:

– Muligheden for at stille krav om antallet af ejerboliger i lokalplaner, en forhøjelse af hvor meget, det må koste at opføre en almen bolig og en ny aftale, der skal gøre op med Airbnb-svindel. Det er bare ikke blevet til lov endnu. Og medmindre gode intentioner bliver til lov, så er de jo ligegyldige, lyder det.

Klima-, miljø og teknikborgmester Line Barfod peger på, at man har over 4.000 almene boliger, der står klar til at komme i gang, men som endnu ikke er kommet det.

– Vi mangler bare lovgivningen fra Christiansborg. Det er er ikke kun et problem for København, hvis landets hovedstad bliver alt for dyr for almindelige mennesker at bo i. Derfor skal en ny regering have den københavnske boligkrise højt på dagsordenen og få indført den nye lovgivning så hurtigt som overhovedet muligt.

I skyggen af regeringsforhandlingerne
Over for TV 2 Kosmopol lægger den politiske duo ikke skjul på, at det her også skal ses som et skub på de langstrakte regeringsforhandlinger.

– Vi er utålmodige. Vi står midt i en boligkrise. Den tidligere regering havde lavet nogle gode aftaler inden valget, men sådan som det er i dag, kan vi ikke komme i gang, siger Sisse Marie Welling til TV 2 Kosmopol.

Det var finansminister Nikolaj Wammen(S), boligminister Sophie Hæstorp Andersen (S) og tidligere overborgmesterkandidat Pernille Rosenkrantz-Thiel, der kort inde i november fremlagde forslagene om at hæve maksimumbeløbet for almene boliger, fordi det nuværende niveau har betydet, at der ikke har kunnet bygges almene boliger i blandt andet København.

Politisk reporter og analytiker hos TV 2, Morten Jensen, pegede i den forbindelse på, at Socialdemokratiet i København havde hårdt brug for det boligudspil, som regeringen fremlagde.

Samtidig fremlagde SVM-regeringen anført af Venstres Morten Dahlin, at man ville ændre planloven, så kommunerne fik mulighed for at kræve, at op til 25 procent af boligmassen i nye boligområder skal være ejerboliger. Det skrev Berlingske.





Seneste nyt fra konferencer og events

Kommende arrangementer
Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder