fredag 29. november 2024 23:50
Der skal mere til end blot at servere det samme som derhjemme
“- Hvad nu, hvis en restaurant tilbød, at man kunne bruge AI til at sammensætte sin menu ud fra sine egne præferencer for graden af bæredygtighed, allergier og dit humør på dagen?”
For mig lyder det temmelig kedeligt for bortset fra AI-delen, så er det præcis det, man typisk gør hver eneste dag derhjemme.
Eksemplet er taget fra et oplæg med et bud på fremtidens butikker, som butikscenterkoncernen Ingka Centres holdt på butiksejendomsmessen Mapic i denne uge.
I en tid, hvor nogle prioriterer en individualiseret tilgang til sine indkøbsvalg, så er der helt sikkert nogle, der vil synes, at det er fantastisk at få præcis det, de selv bestemmer og forventer.
Generelt er det dog bare sådan, at hvis de fysiske butikker skal holde sig relevante, så er de nødt til at tilbyde noget andet end det, der gemmer sig på skærmen, når man sidder i sofaen. Den overraskelse, som det ikke giver, når du bevæger dig igennem detailuniverset ud fra de valg, du har truffet. Det er nu engang sådan, at man ofte vælger det man allerede kan, fordi man ikke kan forestille sig, hvad man ellers skulle mangle. Her hører man ofte, at Henry Ford, der opfandt bilen, skulle have spurgt datidens travle folk i hestevogn, hvad de godt kunne tænke sig, og de svarede “hurtigere heste” for ingen vidste, at der kunne opfindes en bil.
På samme måde er det i butiksmarkedet. Hvis vi kun oplever det samme, når vi bevæger os ud, som vi allerede kan forestille os i vores hoveder, så er der kun to grunde til at tage i fysiske butikker. Den ene er, at de fysiske butikker ligger i forlængelse af steder, hvor man kan møde hinanden. For andre mennesker er stadig ikke mulige at give et kram i sofaen.
Den anden grund er, at der sker noget i det fysiske rum, som ikke var forudset som for eksempel en uforudset butik eller nogle helt andre varer end forventet. Derfor dur det heller ikke, at der kun er de store velkendt brands i fremtidens centre eller på gågaderne. Derfor var der også mange, der på forskellig vis talte om “local heroes” på Mapic i form af butikker, der ikke findes nogen andre steder, men er drevet af lokale og unikke iværksættere med en ide.
Overvejelsen er toprelevant, fordi retailmarkedet har undergået en markant transformation efter Corona. Kunderne kommer kun, hvis det virkelig er relevant, og derfor skal man tage stilling til, når man for eksempel sammensætter butiksmikset i et storcenter, om man vil komme med det, som man ved virker ved at give kunderne her og nu, hvad de siger, at de efterspørger – eller man skal forsøge at give dem overraskelsen. Det bedste er en kombination.
Man kan se det sådan, at man enten lader sine retailejendomme styre af efterspørgslen eller udbuddet.
Hvis man går efter efterspørgslen, så lejer man måske endnu en butik ud til en kædeforretning eller en anden form for “sikker” vinder, som vil skabe omsætning. Det giver indtjening på kvm, men det er ikke sikkert, at det tilfører det særlige, der får kunderne til at komme på den lange bane.
Hvis man derimod forsøger at tiltrække kunder med et særligt udbud, så er det fordi man tror på, at kunderne vil blive ved med at prioritere platformen, fordi der er noget ganske særligt, selvom den unikke, lokale butik måske ikke genererer samme kvm-omsætning til at starte med.
I de kommende år er det afgørende, at ejere af retail og andre ejendomme med et udadvendt element, gør sig tænker om begge dele.
Hvis ejere og retailere bliver for komfortable, så betyder markedets grundlæggende ændrede mekanismer, at kunderne bliver hjemme.
Der er ikke længere noget, der kommer af sig selv eller som kan tiltrække kunder, hvis det er ligegyldigt. Der skal arbejdes med ejendomme, og der skal mere til end blot at servere det som man selv kunne have lavet derhjemme i en lidt mere tjekket version.