torsdag 30. november 2023 23:11
Sådan skal du handle i fremtiden
Fremtidens butikscentre skal kunne mere end at byde på et par detailhandelskoncepter.
For at tiltrække forbrugere, så skal man byde på så meget, at man kan få folk ud af sofaen og hen på detaildestinationerne. Og så er kampen mellem off-line og online fortid. I dag er man som retailbrand nødt til at have en strategi, hvor den fysiske butik understøtter salget på nettet, men også kan noget andet i sig selv.
Det er nogle af konklusionerne efter et udvalg af ledende retailere fra hele Europa de seneste dage har talt om netop det på butiksmessen Mapic i Cannes. Ligesom på storebroderen, ejendomsmessen Mipim, så kårer Mapic også en række koncepter, der taler ind i fremtiden. Redaktionen har udvalgt nogle eksempler, som viser, hvad der bliver brug for, hvis man som udlejer eller retailer skal have succes i fremtiden.
Rituals Cosmetics vandt prisen som årets retailbrand. Det gjorde det blandt andet for sit fokus på at integrere flere produkter, så de udgør et helt univers i form af bade- og kropsprodukter i sammenhæng med indretning. Samtidig har Rituals introduceret nye måder at bruge produkterne på som for eksempel hovedmassage i butikkerne, der gør selve den fysiske butik attraktiv at komme i med ekstra oplevelser udover selve produkterne.
– Rituals formår at omfavne en livsstil, hvor helt almindelige dagligdags rutiner bliver omformet til meningsfulde pauser, lød det om valget af Rituals, der er stiftet i Amsterdam i 2000 og har 1.050 butikker i 36 lande.
Den helt store udfordring i øjeblikket er at forene onlinehandel med den fysiske butik. Det er kun få, der endnu formår 100 procent at sidestille de to. En af dem er ifølge juryen tyske Hugo Boss, der vandt kategorien for at skabe en konsistent brand-oplevelse gennem alle platforme.
Der er ikke nogen, der ikke har opdaget, at vi står midt i en klimakrise. En af de afledte effekter er, at stadig flere forsøger sig med genbrug. Nu har investoren i butikscentre, Ingka Centres, der er en del af Ikea-familien, introduceret et nyt brand, som et bud på en af fremtidens butikker.
“Circuit” by Ingka Centres er indtil videre et 816 kvm stort retailkoncept i Birsta i Sverige, der skal tale ind i fremtiden ved at understøtte alle former for genbrug.
– Circuit er et retailkoncept, der tilbyder en holistisk tilgang til køb, reparation, vedligeholdelse og deleøkonomi. Vi har 27 partnere i konceptet indtil videre, og det giver energi til Birstas forsøg på at være en visionær og bæredygtig destination.
Circuit kommer til at ekspandere ind i de øvrige Ingka Centre.
– Det kommer både til at forme en ny form for retail og samtidig understøtte en cirkulær fremtid.
Også Lastationcolis er en nyskabelse.
Netop onlinehandelen har betydet, at en hel ny type butikker er skudt op de sidste 5 år. Pakkeshops, der ofte har til huse hos tankstationer eller i nedlagte butikslokaler. Og ofte kan de forskellige distributører have forskellige løsninger lige ved siden af hinanden. Det ændrer LaStationColis på.
Den er det første bud på en automatiseret løsning for alle slags pakker. Både de frosne, særligt store eller de helt gennemsnitlige.
– Vi mener, at vi har skabt et produkt for både bykerner og butikscentre med en god løsning, der trækker kunderne ind og ikke ud.
For kunderne betyder LaStationColis, at man vil kunne hente pakker døgnet rundt og fra alle distributører ét sted.
Læs også reportagen fra Mapic 2023 her Pulsen fra Cannes: Butiksmarkedet er i klar bedring