Strøget i København. Foto: Estate Media

Prishop på byggematerialer koster flere tomme butikker

Det går overordnet den forkerte vej med udbuddet af lokaler til butikker og spisesteder i Danmark.

Således viser nye tal, at udbuddet er steget for første gang i et år.

Efter flere kvartaler med det laveste udbud af butikslokaler i 11 år er der igen kommet flere ’til leje’-skilte ved butikker, caféer, spisesteder og takeaway. Det fremgår af det kvartårlige Ejendomstorvet Markedsindeks over udbudte erhvervslokaler udgivet fælles af erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk, Dansk Ejendomsmæglerforening og Ejendomdanmark, som repræsenterer udlejere og administratorer af ejendomme.

Erhvervsmæglere: Derfor stigende udbud
– Under coronanedlukningerne steg nethandlen, men alligevel blev der i slutningen af 2021 længere imellem de udbudte butikslokaler, formentlig fordi danskerne havde opsparet et behov for at besøge fysiske butikker og for at spise ude. Men nu viser vores tal, at udbuddet er steget til 2,8 procent af de samlede butikslokaler i landet efter at have ligget ret konstant på 2,6 procent gennem tre kvartaler, oplyser adm. direktør Jakob Wegener, Ejendomstorvet.dk.

På landsplan er lige knap 8.300 erhvervslejemål og ejendomme udbudt via Ejendomstorvet.dk i øjeblikket, heraf næsten 1.700 lokaler til butikker og caféer fordelt over hele Danmark.

– Vi oplever, at detailsektoren også er blevet ramt af de kraftigt stigende priser på byggematerialer, som allerede har udløst, at nybyggeri af for eksempel boliger og svømmehaller er blevet udskudt eller aflyst. Priserne for at få indrettet butikker og spisesteder er steget kraftigt, og flere kæder har sat etablering af nye butikker på hold, så der bliver lukket færre aftaler om nye lokaler, siger Kristian Vinggaard, partner og detailhandelsspecialist hos Cushman & Wakefield RED i København.

Også en anden erhvervsmægler registrerer lavere tempo på markedet for butikslokaler.

– Liggetiden er blevet lidt længere, og der skal arbejdes mere med sagerne. Noget skyldes nok usikkerhed på grund af krigen i Ukraine – for eksempel med stigende energipriser og rekordlav forbrugertillid. Det spiller også ind, at motionsbranchen blev hårdt ramt af coronakrisen – mange danskere fandt på andre måder at træne, så fitnesskæderne er generelt ikke så ekspansive som før coronaen. Det betyder en del, fordi fitnesscentre typisk er ret store og ofte rykkede ind i for eksempel lukkede dagligvarebutikker, siger Frank Heskjær, detailchef i EDC Erhverv Poul Erik Bech og med kontor i Aarhus.

Højeste niveau siden 2. kvartal 2021
Danmark har i alt 19,8 millioner kvm butiksareal, og ved indgangen til 3. kvartal 2022 var 550.900 kvm udbudt til leje eller salg – det højeste tal siden 2. kvartal 2021.

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Konferencer & seminarer

Læs mere

Seneste nyt

Populære nyheder