Estate Media –

Nyheder – Danmark

Fra venstre Michael Christensen, Apcoa, Lars Testmann, Rambøll, Anne Møller Sørensen, Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Kamilla Sevel, Estate Media.

Én parkeringsplads til ejerboliger – en halv til andelsboliger

Usikkerheden om fremtidens transportformer giver ejendomsbesiddere og udviklere udfordringer i planlægningen af parkeringspladser og parkeringshuse

Kim Plesner

fredag 22. november 2019 9:13

Parkeringspladser er omkostningstunge, hvad enten de anlægges i terræn, i P-huse eller dyrest af alt i kældre. Og hvis de så ikke bliver brugt, er det meget værre. For hvordan omdanner man lige en P-kælder til andet brug, og hvad kan de egentlig bruges til? Nøgleordet er fleksibilitet, men hvad betyder det konkret forstået sådan, at hvordan bruger man en P-kælder på anden vis?

Det var nogle af de vigtigste spørgsmål, der kom til debat på konferencen Parkering og parkeringsnormer torsdag. Den blev afholdt på P-dæk -4 i Axel Towers i centrum af København.

– Vores erfaring er, at ejerboliger fortsat gerne vil have minimum en parkeringsplads per lejligheder, og de betaler gerne. Mens beboere i andelsboliger typisk kan nøjes med en per hver anden lejlighed, sagde adm. direktør Hans-Bo Hyldig, FB Gruppen, der blandt andet udvikler Grønttorvet i Valby.

For at skabe en succesfuld parkeringscase er det vigtigt at inddrage parkeringsoperatører tidligt. Tidlig inddragelse kan nemlig betyde, at man undgår de fejl, som ofte bliver begået. Det kan være noget så simpelt som, at der er den rigtige vendebredde i P-kælderen.

Et af de ting, der blev drøftet er, hvordan fremtidens P-huse kan blive multifunktionelle, så de kan bruges i andre sammenhænge og blive udnyttet i højere grad.

– Vi laver ret beset P-huse til et behov, vi ikke kender, og det er svært at se bare 10 år ud i fremtiden, sagde senioringeniør Lars Testmann, Rambøll Danmark.

Derfor påpegede Lars Testmann, at fremtidens parkering skal være fleksibel og kunne omstille sig.

– Vi skal ikke kun tilbyde en bil-, cykel- eller P-plads, men en samlet plan for mobilitet. For eksempel regner vi med, at der bliver et større behov for korttidsparkering i byen, mens langtidsparkering nok bliver mest aktuelt udenfor byerne på grund af den aktuelle udvikling indenfor delebiler og selvkørende biler.

Det sidste skyldes, ifølge Lars Testmann, den generelle individualisering, vi ser i samfundet i dag.

– Den kollektive tankegang om at vi følges i flok, den forsvinder. Behovene er mere individuelle og bliver det endnu mere i fremtiden.

Apcoa tilbyder pakkeservice
Dette behov kan adm. direktør for parkeringsselskabet Apcoa i Danmark, Michael Christensen, nikke genkendende til. Apcoa arbejder i disse dage på at kunne tilbyde sine kunder at hente pakker direkte i den P-kælder, de parkerer i til daglig.

– Fremover kommer der endnu flere serviceydelser i selve P-husene. Løsninger som pakkeafhentning, levering af mad, tøjrens, osv. Direkte til dér hvor bilen holder, så man ikke behøver at bruge ”unødvendig” tid på at køre forskellige ærinder, for eksempel på vej hjem fra arbejde.

Det vil også komme ejendomsbesidderne til gode, fordi det formentlig vil gøre P-husene mere attraktive, når flere ydelser kan samles. Apcoa opererer både med rene administrationsaftaler men også med kontrakter, hvor indtægterne fra P-anlægget deles mellem operatør og ejer.

Fordelingen af omsætningen på P-huse og parkeringsanlæg har ændret sig på grund af nye digitale muligheder, og det er med til at understrege, at der i højere grad kan blive tale om en serviceoplevelse end om en bødeopkrævning.

– Betaling af timetakst udgør en stadig større del af omsætningen – kontrolafgifter mindre. Det skyldes, at der er kommet langt flere tekniske og nemmere muligheder, automatiske løsninger med genkendelse af nummerplader og forskellige betalingsløsninger via apps.

Den udvikling glæder Michael Christensen.

– Det betyder, at vores kunder rent faktisk betaler for den service, de får og i mindre grad for kontrolafgifter, der ellers har været mest fokus på i medierne. Men det betyder også et behov for mere support og service af kunderne, der i nogle tilfælde har svært ved at vænne sig til de nye, automatiske muligheder.

Læs også:

Kommentarer

Seneste nyt

Nrep køber ydereligere 148 boliger af 2E Group for en kvart milliard kr.

Pluss, Bolig, Investering, Transaktioner / tirsdag 14. juli 2020

Trods eksplosiv vækst: SBB’s ejendomsportefølje skrumper med flere milliarder kr.

Pluss, Regnskab og resultater, Investering / tirsdag 14. juli 2020

Top- og bundlinjen falder i Klövern: – Vi har en stabil, langsigtet forretning

Pluss, Regnskab og resultater, Investering / tirsdag 14. juli 2020

Overskud i BIG tæt på 100 millioner kr. – men Corona skærer i forventningerne til 2020

Pluss, Arkitektfirmaer, Regnskab og resultater / mandag 13. juli 2020

Jens Enggaard deler fa­mi­lie­virk­som­he­der – brødre får hver sin del

Entreprenører, Virksomheder og mennesker / tirsdag 14. juli 2020

Nyudskilt Gefion-selskab vil øge forvaltningsvolumenen med en halv milliard kr. om året

Pluss, Investering / mandag 13. juli 2020

Kommende konferencer

Torsdag den 13. august kl. 09:00

VENTELISTE - Erhvervs- og boligmarkedet i Roskilde

- investering og udvikling mod 2021

Torsdag den 20. august kl. 09:00

Erhvervslejeloven

- nyeste afgørelser og praksis

Estate Podcast

Seneste nyheder



Tags

Ledige erhvervslejemål

Lokalebasen.dk er Danmarks portal for erhvervslejemål. Søg blandt tusindvis af ledige erhvervslokaler over hele landet.
Se www.lokalebasen.dk
Har du brug for specifikke lokaler, kan du søge i de forskellige kategorier:
Kontorlokaler
Kontorhoteller
Butikslokaler
Produktions- og lagerlokaler

Available Office Space for Rent
MatchOffice is one of the world’s leading serviced office brokers.
Browse through thousands of serviced offices and business centers in various countries.
MatchOffice Sweden
MatchOffice Norway
MatchOffice Finland