Estate Media –

Nyheder – Danmark

Fra venstre Michael Christensen, Apcoa, Lars Testmann, Rambøll, Anne Møller Sørensen, Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Kamilla Sevel, Estate Media.

Én parkeringsplads til ejerboliger – en halv til andelsboliger

Usikkerheden om fremtidens transportformer giver ejendomsbesiddere og udviklere udfordringer i planlægningen af parkeringspladser og parkeringshuse

Kim Plesner

fredag 22. november 2019 9:13

Parkeringspladser er omkostningstunge, hvad enten de anlægges i terræn, i P-huse eller dyrest af alt i kældre. Og hvis de så ikke bliver brugt, er det meget værre. For hvordan omdanner man lige en P-kælder til andet brug, og hvad kan de egentlig bruges til? Nøgleordet er fleksibilitet, men hvad betyder det konkret forstået sådan, at hvordan bruger man en P-kælder på anden vis?

Det var nogle af de vigtigste spørgsmål, der kom til debat på konferencen Parkering og parkeringsnormer torsdag. Den blev afholdt på P-dæk -4 i Axel Towers i centrum af København.

– Vores erfaring er, at ejerboliger fortsat gerne vil have minimum en parkeringsplads per lejligheder, og de betaler gerne. Mens beboere i andelsboliger typisk kan nøjes med en per hver anden lejlighed, sagde adm. direktør Hans-Bo Hyldig, FB Gruppen, der blandt andet udvikler Grønttorvet i Valby.

For at skabe en succesfuld parkeringscase er det vigtigt at inddrage parkeringsoperatører tidligt. Tidlig inddragelse kan nemlig betyde, at man undgår de fejl, som ofte bliver begået. Det kan være noget så simpelt som, at der er den rigtige vendebredde i P-kælderen.

Et af de ting, der blev drøftet er, hvordan fremtidens P-huse kan blive multifunktionelle, så de kan bruges i andre sammenhænge og blive udnyttet i højere grad.

– Vi laver ret beset P-huse til et behov, vi ikke kender, og det er svært at se bare 10 år ud i fremtiden, sagde senioringeniør Lars Testmann, Rambøll Danmark.

Derfor påpegede Lars Testmann, at fremtidens parkering skal være fleksibel og kunne omstille sig.

– Vi skal ikke kun tilbyde en bil-, cykel- eller P-plads, men en samlet plan for mobilitet. For eksempel regner vi med, at der bliver et større behov for korttidsparkering i byen, mens langtidsparkering nok bliver mest aktuelt udenfor byerne på grund af den aktuelle udvikling indenfor delebiler og selvkørende biler.

Det sidste skyldes, ifølge Lars Testmann, den generelle individualisering, vi ser i samfundet i dag.

– Den kollektive tankegang om at vi følges i flok, den forsvinder. Behovene er mere individuelle og bliver det endnu mere i fremtiden.

Apcoa tilbyder pakkeservice
Dette behov kan adm. direktør for parkeringsselskabet Apcoa i Danmark, Michael Christensen, nikke genkendende til. Apcoa arbejder i disse dage på at kunne tilbyde sine kunder at hente pakker direkte i den P-kælder, de parkerer i til daglig.

– Fremover kommer der endnu flere serviceydelser i selve P-husene. Løsninger som pakkeafhentning, levering af mad, tøjrens, osv. Direkte til dér hvor bilen holder, så man ikke behøver at bruge ”unødvendig” tid på at køre forskellige ærinder, for eksempel på vej hjem fra arbejde.

Det vil også komme ejendomsbesidderne til gode, fordi det formentlig vil gøre P-husene mere attraktive, når flere ydelser kan samles. Apcoa opererer både med rene administrationsaftaler men også med kontrakter, hvor indtægterne fra P-anlægget deles mellem operatør og ejer.

Fordelingen af omsætningen på P-huse og parkeringsanlæg har ændret sig på grund af nye digitale muligheder, og det er med til at understrege, at der i højere grad kan blive tale om en serviceoplevelse end om en bødeopkrævning.

– Betaling af timetakst udgør en stadig større del af omsætningen – kontrolafgifter mindre. Det skyldes, at der er kommet langt flere tekniske og nemmere muligheder, automatiske løsninger med genkendelse af nummerplader og forskellige betalingsløsninger via apps.

Den udvikling glæder Michael Christensen.

– Det betyder, at vores kunder rent faktisk betaler for den service, de får og i mindre grad for kontrolafgifter, der ellers har været mest fokus på i medierne. Men det betyder også et behov for mere support og service af kunderne, der i nogle tilfælde har svært ved at vænne sig til de nye, automatiske muligheder.

Læs også:

Kommentarer

Seneste nyt

Ugen i Ejendom: Slutspurt mod 2020 – vi nærmer os målstregen

Ugen i ejendom / lørdag 14. december 2019

Goldman Sachs sætter sig tungt på milliardprojektet Rødovre Port

Pluss, Projektudvikling, Bolig, Byudvikling / fredag 13. december 2019

Patrizia køber yderligere 90 boliger i Valby af Europa Capital

Bolig, Investering, København, Transaktioner / fredag 13. december 2019

Goldman Sachs og Gefion bag 37.500 kvm stort bolig- og erhvervsprojekt

Projektudvikling, Bolig, Byudvikling / fredag 13. december 2019

Investorer opgiver fejlslaget shoppingcenter i Hillerød

Retail / fredag 13. december 2019

Henning Larsen opsøgte Rambøll: Vi er nødt til at have flere og andre kompetencer

Pluss, Arkitektfirmaer, Rådgivere / torsdag 12. december 2019

Kommende konferencer

Tirsdag den 14. januar kl. 09:00

Investering i lager- og logistikejendomme 

- investering, udvikling og nye knudepunkter

Torsdag den 16. januar kl. 09:00

Retail 2020

- nyeste trends og tendenser i et butiksmarked under hastig forandring

Jobmarked

Nyeste opslag

Senior Investment Manager

     

Estate Podcast

Seneste nyheder



Tags

Ledige erhvervslejemål

Lokalebasen.dk er Danmarks portal for erhvervslejemål. Søg blandt tusindvis af ledige erhvervslokaler over hele landet.
Se www.lokalebasen.dk
Har du brug for specifikke lokaler, kan du søge i de forskellige kategorier:
Kontorlokaler
Kontorhoteller
Butikslokaler
Produktions- og lagerlokaler

Available Office Space for Rent
MatchOffice is one of the world’s leading serviced office brokers.
Browse through thousands of serviced offices and business centers in various countries.
MatchOffice Sweden
MatchOffice Norway
MatchOffice Finland