Butik til leje

Flere og flere udbudte butikslokaler – og konkurrencen stiger

Det er ingen nyhed, at segmentet for butikslokaler har oplevet og oplever et presset marked.

Det seneste år er udbuddet af ledige butikslokaler steget markant i Danmark uanset opsvinget, der samtidig har mindsket udbuddet af såvel kontorer som lager- og produktionslokaler. Ny tal fra erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk viser, hvordan den aktuelle situation ser ud: Udbuddet er ved indgangen til 2019 lavest i Storkøbenhavn med cirka 4 procent og topper med 7,8 procent i Nordjylland og 8,8 procent i Sydjylland.

– Før finanskrisen lå udbuddet af butikslokaler på landsplan omkring 2 procent og blev tredoblet på få år. Udbuddet bed sig fast i niveauet 6 procent i årene 2012-2015, men gennem 2016 og 2017 så vi et lille fald kvartal for kvartal. Det har dog ændret sig: Siden begyndelsen af 2018 er udbuddet steget fra 5,4 til 6,4 procent på landsplan, og det svarer til, at udbuddet af ledige butikslokaler er vokset med over 120.000 kvadratmeter på et år, siger Mette B. Dehn, kommunikationsansvarlig i Ejendomstorvet.dk.

I hele landet er 1.641 lokaler til detailhandel, cafedrift eller lignende lige nu udbudt til leje eller salg via Ejendomstorvet.dk.

Høj tomgang for butikker har bidt sig fast

Kilde og grafik: Ejendomstorvet.dk

Konkurrencen bliver skærpet
Hos Institut for Center-Planlægning (ICP) har partner og detailhandelsekspert Jens Chr. Petersen samtidig med færre butikker registreret flere frisører, sundhedsklinikker, caféer og andre spisesteder.

– Spørgsmålet er dog, om udviklingen for eksempelvis caféer har toppet lige nu. Generelt er detailhandlen præget af flere former for koncentration: Store centre som Fields, Lyngby Storcenter, Rødovre Centrum og Rosengårdcentret i Odense vinder frem på bekostning af mindre centre, på traditionelle handelsgader i byerne bliver butikslivet koncentreret i nogle mindre ”butiksøer”, og på landsplan vil vi med stor sandsynlighed se færre handelsbyer om nogle år, siger Jens Chr. Petersen.

Han tilføjer, at konkurrencen bliver skærpet, og at mange mindre byer må indstille sig på at koncentrere butikker og andre funktioner på kortere gågader eller handelsstrøg.

De fylder mere i gadebilledet:

  • Caféer/spisesteder – vokset markant de senere år, måske ved at stagnere
  • Frisører samt sundheds- og velværeklinikker,
  • Flagskibsbutikker – fungerer som udstillingsvinduer for store kæder
  • Møbler/interiør
  • Apoteker – lettere at åbne filialer med ny lov
  • Kurérfirmaer
  • Normal og andre nye koncepter

 De fylder mindre i gadebilledet:

  • Udvalgsvarer – presset af nethandel, forsvinder overalt, især i mindre byer
  • Kiosker/minikøbmænd – presset af lempet lukkelov
  • Tankstationer – presset af lempet lukkelov, dyk i benzinforbrug og udsigt til el-biler
  • Fotobutikker, pladeforretninger etc. – presset af teknologisk udvikling
  • Posthuse – stort set alle er væk, erstattet af små postbutikker i supermarkeder etc.

 Status quo i gadebilledet:

  • Banker – storbanker trimmer filialnet, nogle lokal-/regionalbanker åbner filialer
  • Dagligvarer – kæder som Lidl, Netto og Rema 1000 vokser, andre trimmer (fx Aldi og Coop)

Læs også Stig Birk Dørler: Priskollaps på vej på Strøget og Købmagergade

Læs også Jesper Andreasen: ”Bombe” smadrede salg af Rødovre Centrum i 11. time (+)

Læs mange flere nyheder om retail her





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder