Estate Media –

Nyheder – Danmark

- Danskerne er på få gået fra en gedigen madpakkekultur til at prioritere en oplevelse af, at de har været ude at spise frokost, siger arkitekt og partner Mia Scheel, Zeso Architects, der blandt har designet ”lounge and dining” for Menzies i Danmark og Sverige

Kantinen bliver virksomhedens epicenter

Food & Beverage har i løbet af de sidste 10 år fået et helt andet fokus, og det smitter nu også af på mad og drikke på arbejdspladsen. Nyt Estate Magasin sætter fokus på Facility Management.

Kamilla Sevel

torsdag 21. februar 2019 9:07

For hver anden medarbejder i Danmark er det meget vigtigt, at kantinen har en hyggelig og god atmosfære. Alligevel er mange kantiner i Danmark indrettet med lange hvide borde, servietholdere med 4 spyd til at holde servietterne fra Staples og hårde lofter, der reflekterer stolenes skraben henad gulvet.

Det udfordrer også leverandørerne, der for fleres vedkommende har set, at medarbejdernes krav ændrer sig. Drift af kantiner har fået en helt anden betydning i takt med, at kantinen ikke bare er et spørgsmål om at få stillet sulten, men er blevet et af de aktiver, der kan være med til at fastholde medarbejdere.

I dag er der en række Facility Management-udbydere, der også tilbyder kantinedrift.

Men fra, at mange udbydere i FM-branchen for nogle år siden i høj grad fokuserede på at kunne levere så mange ydelser som muligt, når de alligevel var på matriklen, så er der nu flere, der har specialiseret sig i en enkelt service – som for eksempel kantinedrift. Det gælder for eksempel Danmarks største single-service-kantineudbyder, Fazer Food Services, der driver 170 kantiner i Danmark og den næststørste udbyder Meyers Kantiner.

De senere år er der løsnet mere og mere op til fordel for individuelt tilpassede løsninger – nogle outsourcer kantinen som helhed, men der er også mange andre modeller for den måde, kantineleverandører og virksomheder samarbejder på.

– Vi mærker, at kunderne i stigende grad går væk fra FM-løsninger og i stedet ønsker specialiserede aktører i markedet og dermed skræddersyede løsninger. Det er heller ikke nok med frokost klokken 12. Vores spisemønstre ændrer sig – vi spiser oftere på farten, og når vi har lyst. Det stiller krav til os som madaktør, og det er sundt at blive udfordret på den måde. Det er sådan, vores 24/7-koncept er blevet til. Det handler om at forudse og tilgodese gæsternes ønsker og behov fremfor et snævert fokus, siger kommerciel direktør Lene Lykke Hvoslef, Fazer Food Services Danmark.

Det nye Estate Magasin sætter fokus på Facility Management.

Læs hele artiklen i Estate Magasin nr. 1/2019, som udkommer i denne uge, og som du kan læse online her (artiklen begynder på side 36)

( Besøgt 448 gange, 1 besøg i dag )

Kommentarer

Seneste nyt

Fem stærke investorer kæmper om at være med til at udvikle Vollsmose

Byudvikling, Investering, Odense / torsdag 21. januar 2021

Karen Mosbech: Jeg har behov for et nyt kapitel med mere fleksibilitet

Pluss, Virksomheder og mennesker / torsdag 21. januar 2021

Ny projektudviklingschef i FB Gruppen

Projektudvikling, Byudvikling, Virksomheder og mennesker / torsdag 21. januar 2021

Kaare Dybvad bliver indenrigs- og boligminister: – Jeg er stolt

Virksomheder og mennesker / torsdag 21. januar 2021

Coop køber Peter Zobel-ejendomme for trecifret millionbeløb i Nordsjælland

Pluss, Investering, Retail, Transaktioner / onsdag 20. januar 2021

Pensionskasser satser mere og mere på ejendomme – runder 200 milliarder kr.

Investering / torsdag 21. januar 2021

Kommende konferencer

Tirsdag den 26. januar kl. 10:00

WEBINAR Joint venture og strategiske partnerskaber

– fælles udvikling af ejendomme og værdier

Tirsdag den 2. marts kl. 09:00

Erhvervs- og boligmarkedet i Køge 2021

- fra købstad til knudepunkt



Estate Podcast

Seneste nyheder