Ugen i Ejendom: Proptech og masser af mad er fremtiden i ejendomsbranchen

I denne uge fandt butiksejendomsbranchens vigtigste konference sted i Cannes. Mere end 10.000 detailhandlere, udlejere og leverandører af alt fra robotter til IT-systemer og trampoliner og koncepter var i det sydlige Frankrig for at finde samarbejdspartnere.

Læs Flying Tiger vinder prisen for bedste internationale ekspansion på Mapic

Jeg har igennem længere tid stødt på begrebet Prop Tech, og selvom vi nok alle i erhvervslivet ved, at digitalisering og Big Data kan betyde meget for branchens udvikling, kan det alligevel være svært helt at få hold på, hvad begreberne dækker over. I denne uge mødtes jeg med flere udbydere af nye tjenester og hjemmesider, hvor man kan søge butikslokaler. Det lyder måske ikke så nyskabende, for der findes jo masser af søgesider. Men når man ser, hvordan man kan kombinere Big Data med manuelle indtastninger bliver det rigtig interessant.

Ved at bruge info fra telefonselskaber og kreditkortudbydere til at spore, hvorlænge vi er i butikker, hvormange penge vi bruger og ikke mindst, hvor vi bevæger os hen kan man træffe langt mere kvalificerede beslutninger som retailer.

Man kan også søge på tværs, og hvis man nu forestiller sig, at man er Bestseller, så kan man i store byer over hele verden filtrere, hvor H&M og Zara ligger, og så lægge sig tæt ved. Geniale nye værktøjer for retailere, men også noget, der har potentielt stor risiko eller ”disruptionpotentiale” for den traditionelle erhvervsmægler. Derfor arbejder flere af de allerstørste mæglere da også med Big Data.

For hvis man har musklerne er det klogt at være inde i den digitale verden, for hvor kommer deres ydelser ind i billedet, når der ikke længere er brug for at have noget til salg eller leje på egen platform? Flere mæglere begynder at gøre noget tilsvarende som dem, der skal få det hele på plads, når først lokationen er spottet. Det bliver spændende at se, hvad det fører med sig. Vi følger op i den kommende udgave af Estate Magasin.

En anden megatrend i butiksmarkedet er food & beverage. Det startede allerede for nogle år siden, men det bliver kun større. Butikscentret er under forandring og nogle steder er op til 25 procent af butikkerne i et center food & beverage.

Læs Italiensk kæderestaurant leder efter 6-8 placeringer i Danmark

Faktisk er det ikke længere et supplement til fødevarer, tøj og boligudstyr, men selve restaurantdelen er det, der i stedet trækker folk ind i centret. Vi går mere ud og spiser, og vi gør det fremfor alt på en anden måde. Fra at en madoplevelse betød, at man tog pænt tøj på, satte sig ned og bestilte tre retter, så spiser vi i forbifarten, vi spiser mindre ad gangen og vi gør det flere gange om ugen. Det giver vind i sejlene til masser af nye koncepter, og på Mapic bød flere af dem på smagsprøver på både deres signaturretter og franchisekoncepter.

Food & beverage markedet er i så hastig vækst, at Reed Midem, der blandt andet står bag både Mapic og storebroderen Mipim, kunne offentliggøre under Mapic, at de til maj arrangerer en food & beverage ejendomskonference i Milano.

En af ugens mest læste nyheder er fra en anden del af Prop Tech markedet. Det var nemlig udbuddet af 4 ejendomme på en auktionsplatform faciliteret af TrueMarketValue. Her er det også mæglerne, der står for skud og bliver sprunget over i forhold til deres traditionelle funktion som bindeleddet mellem køber og sælger. Derfor er markedet inde i en udvikling, som gør det rigtig spændende de kommende år. Der vil udvikle sig nye roller og nye opgaver, og derfor vil vi også kunne komme til at se, at der kan ske en ændring i “magt”-fordelingen blandt mæglere og relaterede leverandører alt efter hvor god man er til at omstille sig og indstille sig på den måde, markedet udvikler sig på.

Andre nyheder i ugen var flere hotelnyheder. Helt overraskende – ja så har hotelmarkedet sprængt alle forventninger og buldrer derudad.

Læs PFA skyder 200 millioner kr. i hotelprojekt

Læs Finlands største hotelkæde stempler ind i Danmark med nyt hotelprojekt

Og så var der flere navnenyheder, der også endte på top 10. Ganske vist er lønudviklingen fortsat moderat i Danmark og ligger under inflationen, men det udspringer ikke af manglende efterspørgsel på profiler i ejendomsbranchen. Det rekordhøje transaktionsniveau betyder, at der er stor efterspørgsel på både projektudviklere og erhvervsmæglere. I denne uge var det Lars Winthers skift fra Dagrofa til MT Højgaard og Katrine Falkenløve Erichsens overraskende skift fra Cushman Wakefield RED til CBRE, der trak de største overskrifter.

Læs Lars Winther bliver ny projektchef i MT Højgaard

Læs CBRE henter ny profil til lejerrådgivning hos Cushman Wakefield RED

CBRE trak også mange læsere, da Senior Director Ole Hammershøj kunne afsløre, at det måske ikke er helt så nemt at udleje alle slags butikker på Strøget og Købmagergade. Stigende huslejer og skarpere koncepter betyder, at store butikker i størrelsesordenen omkring 1.000 kvm. lige nu ikke møder efterspørgslen.

Læs Flere ledige butikker på Strøget

Og så var den nye tendens på Mapic, at det nu ikke kun er de fysiske butikker, der ryster i bukserne over online salget, der vinder frem. Tværtimod forventes væksten i onlinesalget at falde fra 2-cifrede vækstrater til 1-cifrede vækstrater indenfor de næste 5 år. Og det betyder nu, at onlinebutikkerne begynder at åbne fysiske butikker for at vise deres varer frem. Sådan kan man trods alt aldrig vide, hvad udviklingen betyder – og heller ikke hvad der er i vente, når Prop Tech for alvor begynder at bruge alle de data, der genereres.

God weekend!

 

 





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder