Estate Media –

Nyheder – Danmark

Foto: Arkiv

Organisationer og bygherrer i åbent brev til beslutningstagere: Vi vil have flere tagboliger

En stribe af branchens organisationer mener, at der er et kæmpe potentiale for at udvikle Københavns etageejendomme, så der kommer mere plads i toppen til fremtidens mange nye københavnere. Men de savner styring mod en mere positiv tilgang til tagboliger fra kommunen.

Martin Burlund

fredag 10. november 2017 9:49

Dansk Byggeri, Bygherreforeningen, Akademisk Arkitektforening, Drost Fonden og Det Økologiske Råd er underskrivere af et åbent brev til Københavns Kommune, hvor de opfordrer politikerne til at udnytte muligheden for at etablere tagboliger på uudnyttede tagarealer.
Organisationerne peger på, at de typiske københavnske etageboliger fra 1850‐1950 er fuldmurede og kan rent teknisk godt bære en etage eller to mere. DTU har beregnet, at der her er mulighed for at etablere nye tagboliger til 22.000 beboere. Det svarer til næsten en fjerdedel af de 100.000 nye borgere, der ventes de næste 10‐15 år. Og det vel at mærke næsten uden at kommunen vil have udgifter til ny infrastruktur.
– København vokser, og der skal skaffes boliger til titusinder af nye borgere. En god del af de boliger kan etableres ved at ombygge byens uudnyttede tagetager til nye boliger. Nye tagboliger kan gøres meget attraktive, og dermed udlejes eller sælges til en pris, som kan være med til at finansiere en tiltrængt energirenovering af de underliggende boliger.
Kombinationen af energirenovering og tagboliger vil være ”dobbelt” bæredygtig – der spares energi i eksisterende boliger, og de nye beboere kan forbedre underlaget for byens infrastruktur og servicetilbud, hedder det i det åbne brev.
Organisationerne mener desuden, at København med sine prisværdige ældre etageejendomme har en unik mulighed for at vise omverdenen, at byen igennem innovativ udvikling af disse bygninger og karreer kan kombinere stærke kulturarvsværdier med godt indeklima, ambitiøse miljø‐ og energihensyn og attraktive boliger og bymiljøer for fremtidens borgere.
København har i de seneste kommuneplaner åbnet forsigtigt op for andre tagboligtyper end de helt traditionelle. Men organisationerne savner, at denne åbning breder sig til de lokalplaner og den sagsbehandling, der sætter rammerne for de konkrete projekter.
– Mange lokalplaner indeholder gamle standardformuleringer om tagformer og kviste, som ikke giver den positive tilgang til nye tagboliger. Derfor er der behov for at Teknik‐ og Miljøudvalgets udmelding om, at jo ældre en lokalplan er, jo lempeligere skal tilgangen være til ønsker om dispensation, følges op med udmeldinger til både administration og borgere om, hvilke muligheder det giver for at dispensere, så der kan bygges gode tagboliger i byen.
Læs også: Skou Gruppen investerer egne penge i tagboliger i hovedstaden