Estate Media –

Nyheder – Danmark

Nordhaleøen.Rune Veile. Illustration: Urban Power.
Nordhaleøen. Illustration: Urban Power.

Byudviklere foreslår ø mellem Refshaleøen og Nordhavn i stedet for havnetunnel

København døjer med fremtidige udfordringer med dyre stormflodssikringer og infrastrukturprojekter. Nu har byudviklingsvirksomheden Urban Power udarbejdet et foreslag, hvor man i stedet for separate løsninger med havnetunnel og diger tænker udfordringerne sammen.

Martin Burlund

torsdag 7. september 2017 8:36

København gennemgår store forandringer i disse år. Byen vokser og der kommer mange flere københavnere til. Dette medfører et øget pres på trafikken, og debatten har igennem længere tid kredset om en mulig havnetunnel øst om hovedstaden. Men fronterne er trukket skarpt op, og man er enten for eller imod et tunnelprojekt.

Samtidig er der store bestræbelser på at klimasikre byen og undgå stormflodsoversvømmelser. Kommunen har allerede en plan i ærmet der inkluderer nye dæmninger både nord og syd for byen. Et nyt forslag fra Urban Power sammentænker stormflodssikring, infrastruktur og byudvikling i udmundingen af havnekanalen nord om København.

Resultatet er projektet ”Nordhaleøen”, som med 900.000 kvm skal slange sig mellem Nordhavnen og Refshaleøen for at skabe en korridor mellem Amager og det nordlige København, hvor biltrafik omledes, men hvor man også kan cykle, gå, anlægge metro og ikke mindst en hel ny bydel.

– Hvis vi ser på de planer, der ligger for havnetunnelen, som de ser ud nu, vil den blive en underjordisk omfartsvej til biler med store ar i overfladen i form af afkørselsanlæg, og samtidig vil et større vejanlæg nemt føre til endnu flere biler i bymidten, siger Rune Veile, partner i Urban Power.

– Vi tror ikke på at bilerne kan forsvinde fuldstændigt ud af bymidten, men det er vigtigt at tænke i bæredygtig mobilitet, hvor det er nemmere at tage cyklen eller metroen end bilen.

Med forbindelsen over Nordhaleøen kan der ifølge Urban Power nemt etableres en metrolinje, der forbinder Nordhavnen med Refshaleøen og resten af byen. En ny cykelforbindelse langs en indre lagune med udsigt ind over byen vil skabe en attraktiv cykelrute rundt om byen og understrege Københavns position som bæredygtig cykelby.

I Urban Powers plan vil der stadig være plads til biler, men forbindelsen bliver en neddroslet bygade og reguleres, evt. som betalingsvej.

– Der har allerede været diskuteret flere spændende utopiske fremtidsscenarier for udvikling af København ud i Øresund, men dette forslag er et realistisk bud, som kan implementeres indenfor ganske få år.  Projektets styrke er at det ikke forudsætter en havnetunnel. Det vil være langt bedre at vente med en tunnelløsning og se tiden an inden vi får skabt en ny trafikal situation vi ikke kender konsekvensen af. Og hvem ved hvad fremtiden vil bringe – måske overhaler teknologien os indenom med noget vi endnu ikke kender til inden havnetunnellen overhovedet er etableret, siger Rune Veile.

Læs også: Danske pensionsselskaber vil finde 30 mia. kr. til nyhavnetunnel

 

( Besøgt 10.789 gange, 1 besøg i dag )

Kommentarer

Seneste nyt

Aberdeen køber 25.000 kvm stort boligkompleks af Nrep og Reitan

Pluss, Bolig, Investering, Odense, Transaktioner / mandag 18. januar 2021

Entreprenør køber fire byggefelter i Cortex Park og kan bygge 40.000 kvm

Pluss, Investering, Odense, Transaktioner / mandag 18. januar 2021

Se premieren på Fredagsbar med Estate

Fredagsbar / fredag 15. januar 2021

Danmarkshistoriens største ejendomshandel godkendt

Pluss, Investering, Transaktioner / fredag 15. januar 2021

Plads til nye ansigter

Redaktørens blog / fredag 15. januar 2021

Pensionsduo løfter sløret for visionerne for Hellebæk Klædefabrik

Projektudvikling, Bolig, Kontor / fredag 15. januar 2021

Kommende konferencer

Tirsdag den 2. marts kl. 09:00

Erhvervs- og boligmarkedet i Køge 2021

- fra købstad til knudepunkt

Mandag den 8. marts kl. 11:30

Boligdagene 2021

- nyeste trends og tendenser i boligmarkedet



Estate Podcast

Seneste nyheder