Nordhaleøen.Rune Veile. Illustration: Urban Power.
Nordhaleøen. Illustration: Urban Power.

Byudviklere foreslår ø mellem Refshaleøen og Nordhavn i stedet for havnetunnel

København gennemgår store forandringer i disse år. Byen vokser og der kommer mange flere københavnere til. Dette medfører et øget pres på trafikken, og debatten har igennem længere tid kredset om en mulig havnetunnel øst om hovedstaden. Men fronterne er trukket skarpt op, og man er enten for eller imod et tunnelprojekt.

Samtidig er der store bestræbelser på at klimasikre byen og undgå stormflodsoversvømmelser. Kommunen har allerede en plan i ærmet der inkluderer nye dæmninger både nord og syd for byen. Et nyt forslag fra Urban Power sammentænker stormflodssikring, infrastruktur og byudvikling i udmundingen af havnekanalen nord om København.

Resultatet er projektet ”Nordhaleøen”, som med 900.000 kvm skal slange sig mellem Nordhavnen og Refshaleøen for at skabe en korridor mellem Amager og det nordlige København, hvor biltrafik omledes, men hvor man også kan cykle, gå, anlægge metro og ikke mindst en hel ny bydel.

– Hvis vi ser på de planer, der ligger for havnetunnelen, som de ser ud nu, vil den blive en underjordisk omfartsvej til biler med store ar i overfladen i form af afkørselsanlæg, og samtidig vil et større vejanlæg nemt føre til endnu flere biler i bymidten, siger Rune Veile, partner i Urban Power.

– Vi tror ikke på at bilerne kan forsvinde fuldstændigt ud af bymidten, men det er vigtigt at tænke i bæredygtig mobilitet, hvor det er nemmere at tage cyklen eller metroen end bilen.

Med forbindelsen over Nordhaleøen kan der ifølge Urban Power nemt etableres en metrolinje, der forbinder Nordhavnen med Refshaleøen og resten af byen. En ny cykelforbindelse langs en indre lagune med udsigt ind over byen vil skabe en attraktiv cykelrute rundt om byen og understrege Københavns position som bæredygtig cykelby.

I Urban Powers plan vil der stadig være plads til biler, men forbindelsen bliver en neddroslet bygade og reguleres, evt. som betalingsvej.

– Der har allerede været diskuteret flere spændende utopiske fremtidsscenarier for udvikling af København ud i Øresund, men dette forslag er et realistisk bud, som kan implementeres indenfor ganske få år.  Projektets styrke er at det ikke forudsætter en havnetunnel. Det vil være langt bedre at vente med en tunnelløsning og se tiden an inden vi får skabt en ny trafikal situation vi ikke kender konsekvensen af. Og hvem ved hvad fremtiden vil bringe – måske overhaler teknologien os indenom med noget vi endnu ikke kender til inden havnetunnellen overhovedet er etableret, siger Rune Veile.

Læs også: Danske pensionsselskaber vil finde 30 mia. kr. til nyhavnetunnel

 





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder