(Foto: CPH Lufthavn)

Københavns Lufthavn søger investorer til 170.000 kvm. stort område

Flere jobs, mere eksport og endnu bedre muligheder for at gøre forretning med hele verden. Det er målet med det 25 fodboldbaner store areal, som Københavns Lufthavn nu inviterer danske og internationale virksomheder til at udvikle.

– Danmark bør sigte efter at blive nordeuropæisk centrum for luftfragt og E-handel og et knudepunkt for medicinal- og biotek industrien i Nordeuropa. Og så skal vi skabe en Airport Business Park, der også kan tiltrække virksomheder med et særligt behov for at ligge centralt i en stor international lufthavn – virksomheder vi ellers ikke ville få til Danmark, siger Peter Krogsgaard.

Dermed ville Danmark kunne melde sig ind i kampen om f.eks. at være Nordeuropæisk knudepunkt for store globale E-handel virksomheder som Amazon eller Alibaba

Ambitionen på det 170.000 kvm. store område ned til Øresund ved siden af det nuværende fragtområde er at fordoble lufthavnens fragtkapacitet fra 500.000 tons til 1.000.000 tons om året.

Luftfragt er vigtig for dansk økonomi og eksport. Målt på værdi sendes 32 pct. af dansk eksport i dag ud af landet med fly. Det er især højværdivarer som minkskind, medicinalprodukter og reservedele til maskiner og motorer.

– Med en Business Park på lufthavnens arealer kan vi også styrke eksportmulighederne for de mange danske virksomheder, der er afhængig af oversøisk eksport. Og samtidig kan vi tiltrække globale virksomheder, der ellers placerer sig i og omkring andre store, europæiske lufthavne, siger Peter Krogsgaard.

Øget interesse fra investorer
Direktør i Copenhagen Capacity, Claus Lønborg, vurderer, at en Airport Business Park vil give Danmark mulighed for at tiltrække store globale e-handels virksomheder:

– Vi oplever, at logistik i Greater Copenhagen området har fået øget interesse fra udenlandske investorer, der ønsker en central placering af deres Gateway til Norden og Europa. Den centrale placering en lufthavn kan tilbyde, er meget attraktiv for f.eks. globale e-handels virksomheder, der ønsker en optimal infrastruktur for deres ekspansion, siger Claus Lønborg og fortsætter:

– Den mulighed kan de få med en Airport Business Park i Københavns Lufthavn. Endvidere bidrager Danmarks konkurrencedygtige rammebetingelser som et fleksibelt arbejdsmarked og en veludviklet fysisk- og digital infrastruktur som en afgørende faktorer, når virksomheder vælger lokalitet, uddyber Claus Lønborg.

Luftfragten løfter også passager trafikken
Ambitionen om at fordoble kapaciteten fra 500.000 til 1.000.000 tons luftfragt årligt handler ikke kun om eksport og import. Det er også afgørende for passagerflyene.

– I dag udgør fragt i passagerflyenes lastrum en væsentlig del af indtjeningen på de lange, oversøiske ruter. Ofte mere end 10 procent af indtjeningen. Hvis vi kan vise flyselskaberne, at det er muligt at fylde fly til Mumbai eller Cape Town med fragt i lastrummene ved siden af bagagen, vil det være endnu mere attraktivt for selskaberne at vælge at flyve til København fremfor til en af de konkurrence lufthavne i Europa, understreger Peter Krogsgaard.

 





Kommende arrangementer

Læs mere

I Estate Magasin får læseren et indblik i de omskiftelige forhold, der præger den globaliserede ejendomsbranche, og læserne bliver bredt opdateret med indblik og udsyn, der kan bruges konkret og lokalt i branchens travle hverdag.

Læs her

Seneste nyt

Populære nyheder